ICS Vortex
"Storm Seeker"

Antal röster: 41

Läst: 1765ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-09-01

ICS Vortex - Storm Seeker
ICS Vortex behöver väl knappast någon närmare presentation, då han gjort sig ett namn genom att traktera bas, growl och rensång i band som BORKNAGAR samt DIMMU BORGIR. Mina förväntningar var ganska höga på detta alster, då Vortex visat prov på ett gediget musikskapande i det förflutna. Framförallt ett melodisinne som heter duga, samt en distinkt förmåga att skriva medryckande och minnesvärda låtar.

”Storm Seeker” inleder med The Blackmobile, en låt som för tankarna till hans dagar i BORKNAGAR. Smattrande trummor i klassisk blastbeatsanda, fylls på med typiskt black metal riffande. Även andra låten Odin’s Tree är en skapelse i min smak med en riktigt vass refräng med utmärkande melodier och starka sångprestationer.

”Storm Seeker” är en väldigt blandad historia, då syftar jag främst på en avsaknad av helhet samt en alltför stort variation i låtkvalité. Influenserna haglar brett från black metal, folkmusik till mer traditionella tongångar från hårdrockens begynnelse. Skivans största behållning är väl ganska väntat Vortex förträffliga rensång, som gör även de sämsta låtarna lyssningsbara. Man får intrycket av att Vortex leker av sig lite på detta släpp, han gör precis vad han känner för och försöker inte tillfredsställa någon annans förväntningar. Även en del av låtarnas titlar avslöjar nivån på självdistans, exempelvis Skoal! och Flaskeskipper. Det är lite det intrycket man får av Storm Seeker, den perfekta förfestskivan som gör sig bäst i vänners sällskap kryddat med en stor dos av alkoholkonsumtion, förslagsvis mjöd för att förstärka den fornnordiska stämningen ännu mer.