Craft
"Void"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 46

Läst: 2200ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-09-01

CRAFT - "Void"
Jag väljer att skräda mina ord i all försiktighet gällande CRAFT, mest för att bandet verkar hajpas ordentligt nu och detta har gått mig obemärkt förbi. För sex år sedan släppte denna black metal-konstellation "Fuck The Universe" och försvann sen i tomma intet. Av allt snack att döma bland kulturjournalister och black metal-elitister är "Void" redan hajpad, trots att pressningarna knappt hunnit svalna. Ett bevis på detta var sjundeplatsen på svenska albumlistan, om än kortvarig slog den betydligt mer kommersiella akter.

I kölvattnet av förra årets black metal-hype och WATAINs Grammisvinst, känns det befriande att CRAFT väljer att fokusera på en rakare och råare musik. Förstå mig rätt nu, inget fel i WATAIN, de gjorde 2010 års bästa platta men i kontrast till CRAFT står den sistnämnde fortfarande kvar stadigt i den gyttjiga underjorden medan WATAIN blir alltmer populär bland hipsterkidsen. Hur CRAFT kommer stå sig efter att hajpen lagt sig återstår att se. Skit i allt som har med epitetet episkt att göra, CRAFT låter sig influeras av tidiga BURZUM och DARKTRONE, samtidigt har de inte tagit blicken ifrån BLACK SABBATH och CELTIC FROST. Lyriken kretsar inte heller likt de norska banden kring hedendom och naturalism utan snarare kring misantropi och rent miserabelt hat. En låt som "I Want To Commit Murder" talar sitt tydliga språk. Döm av min förvåning när plattan även är inspelad med trummaskin.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av "Void" vid första genomlyssningen. En viss besvikelse infann sig men det har mer att göra med förhandssnacket än CRAFTs musicerande. Detta är en stark platta som växer sig mörkare och än mer kraftfull vid varje genomlyssning. Rekommenderas till dig som vill ha din black metal anno tidigt 90-tal.

/Tomasz Swiesciak