Kittie
"I've Failed You"

Antal röster: 30

Läst: 1128ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-10-01

Klorna är fortfarande vassa nog
För många är nog KITTIE mest kända för sin hitsingel Brackish, plockad från 1999 års debutalbum ”Spit”, eller möjligen för att de tidigt under 2000-talet turnerade tillsammans med SLIPKNOT. Trots det är det knappast som om bandet legat på latsidan sedan dess; nya given ”I’ve Failed You” är kanadensiskornas tredje studioplatta under de senaste fem åren. De är alltså inga duvungar, damerna i KITTIE, och – bandnamnet till trots – knappast några värnlösa kattungar heller. Bandnamnet är taget just för att skapa en kontrast mot musiken, som ofta har sin beskärda del av klös.

Den nya plattan inleds i ganska hård anda, där growlen dominerar över rensången och riffen är mer av karaktären köttig thrash än nu metal eller grunge. Både det inledande titelspåret och efterföljande We Are The Lamb återfinns bland skivans hårdare nummer. Efterhand blandas de argaste partierna upp med lite mjukare bitar, och den släpigt ALICE IN CHAINS-minnande rensången tar över mer och mer. Bland de tre avslutande spåren återfinns också plattans två softaste låtar, Never Come Home och Time Never Heals, där paralleller till svenska DRAIN inte känns helt feldragna.

Allra bäst är KITTIE när de hittar balansen mellan stenhårt och känslosamt; när den nerviga rensången går hand i hand med heligt förbannad growl, och låtarna tillåts uppvisa det breda spektrum bandet är kapabelt till. Följaktligen utgörs – åtminstone i mitt tycke – de starkaste spåren av Whisper Of Death och Empires (Part II), även om rakt igenom folkilskna Already Dead för all del är ett vasst nummer även det. På det hela taget presenterar kanadensiskorna ett tämligen starkt album, där lägstanivån är mer än godkänd. Det återfinns måhända något för få genuint vassa knivar i låtlådan för ett riktigt toppbetyg, men KITTIE visar att man fortfarande är en akt att räkna med. Dessutom blandar de metal med alternativa tongångar på ett sätt som erbjuder mer personlighet än majoriteten av dagens metalcoreband, vilket bara det är ett stort skäl att göra tummen upp…