"Four Perspectives On Death"

Betyg: 4/10

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 66

Läst: 1099ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-10-17

AENIMUS – Four Perspectives On Death
Jag funderar rätt mycket på konceptet om originalitet när jag hör AENIMUS egenproducerade EP ”Four Perspectives On Death”. Jag hör spår av MUSTASCH, en dos IRON MAIDEN och en slev GRAND MAGUS. Plus lite dubbla bastrummor emellanåt. Detta är ju också problemet som jag ser det – AENIMUS har problem med att hävda sin egenart i min bok.

Det hjälper inte att man tar i med allsångskörer som i andralåten Die Again som påminner ruskigt mycket om en hel massa IRON MAIDEN-låtar, eller att gitarristerna Fredrik Eriksson och Anders Sevdin är duktiga på att lira loss i solon som gör att musiken inte stagnerar helt och att det emellanåt låter helt okej om bandets musik. Att traktera sina instrument är inte det som bandet har problem med, även om jag tycker att trummisen Christoffer Weidersjö verkligen borde ha tänkt om vad gäller fillen i Treachery, bekymren ligger snarare att materialet inte håller hela vägen. Jag kan visserligen hitta partier i varje låt som jag gillar, men som helhet är ”Four Perspectives On Death” något av en besvikelse.

Att inspireras av andra band är alltid en start, men det är inte bra att låta det gå till det stadiet att man utplånar sin egenart. Eftersom bandet kommer från Skellefteå tror jag att de förstår begreppet att släppa sargen och komma in i matchen – det är något som detta gäng skulle vinna på – för här finns en stomme att bygga på: att lira med passion är aldrig en dålig grej. Vågar AENIMUS släppa på mer kan det här bli bra, men det är en bit kvar till betygen på den övre delen av skalan.