Descend
"Through The Eyes Of The Burdened"

Användarbetyg: 3.0/10
Antal röster: 37

Läst: 1738ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-10-16

En imponerande debut
Redan under andra låten Among The Ruins tänker jag att detta är musik som låter riktigt bra. Produktionen är faktiskt rejält uppskattad där jag sitter med endast ett par ganska undermåliga hörlurar djupt inkörda i öronen. Mest imponerad är jag över hur fullständigt knallbra gitarrerna hörs – och det skadar sannerligen inte då DESCEND har två mycket bra gitarrister i Alex Wijkman och Andreas Lindström som har förmåga att spela både synnerligen melodiskt och väl avvägt likväl som att blästra på med riffkanonader som drabbar likt en rivningskula i skallen.

Jag slås av hur pass rutinerat det låter om ”Through The Eyes Of The Burdened” – att detta är bandets debut lovar minst sagt gott inför framtiden – samtliga låtar ligger på en bra nivå och sammantaget blir resultatet en i det närmaste perfekt enhet. Jag är oerhört imponerad helt enkelt av det som bandet åstadkommer. De har lyckats hitta den berömda balansen mellan det brötiga som såklart behövs då bandet räknar sin hemvist inom dödsmetallen, och de elementen som drar åt den melodiska varianten av subgenren.

Ska jag räkna upp något som saknas är det fart. DESCEND är bra på att hitta tyngd och sväng, men jag tycker inte att det hade skadat att ha åtminstone någon låt där det gick undan.

Jag har nämnt gitarristerna – men faktum är att jag imponeras stort av samtliga medlemmars kapacitet som musiker. Trumspelet från Jonathan Persson är en ren njutning att lyssna på: tekniskt briljant och mycket följsamt, Persson spelar verkligen för låten utan att för den sakens skull hålla tillbaka sina färdigheter och flika in oerhört snygga små detaljer i snart sagt varje låt. Basen sköts av Justin Biggs på ett sätt som imponerar – supporten som Biggs ger både till Persson och de övriga musikerna är fantastiskt bra, och sångaren Nima Farhadian Langroudi trakterar både growlet och rensången förtjänstfullt.

”Through The Eyes Of The Burdened” är en skiva som gör att jag ser mycket fram emot att få följa DESCEND i framtiden – spelskickligheten och låtskrivartalangen detta gäng besitter kommer göra resan högst intressant.