Apostasy
"Nuclear Messiah"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 33

Läst: 1310ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-01

Apostasy - Nuclear Messiah
Kramforssextetten är efter sex år och diverse medlemsbyten tillbaka med sin tredje fullängdare. APOSTASY har gjort ett namn för sig med sin majestätiska black metal kryddad med mer traditionella death metal influenser. Man har i det förflutna kunnat dra en hel del referenser till vårt grannlands stoltheter DIMMU BORGIR. Det verkar dock som sex år har gett APOSTASY tid att hitta en egen identitet i denna djungel av metaltillhörande musikakter. Keyboardisten Leif Höberg samt Bröderna Edin är fortfarande kvar och är alltjämt en drivande faktor i bandet. De kompletteras av Thomas Ohlsson på trummor, Peter Huss på gitarr och slutligen Patrik Wall på bas. APOSTASY blev för fem år sedan en del av kvällstidningarnas sensationsjournalistik då deras gitarrist Henrik Johansson blev knivhuggen till döds av sin flickvän i deras gemensamma lägenhet i Kramfors. Bandet verkar emellertid ha återhämtat sig från denna tragedi, incidenten är dessutom en av förklaringarna till att det har tagit såpass lång tid att få ut en uppföljare till förra given ”Devilution”.

”Nuclear Messiah” börjar starkt med den meckiga och fet riffande The Blacker The Blood. Keyboarden verkar fått en mer tillbakadragen roll än tidigare, den är för det mesta närvarande men mer för att ge en suggestiv känsla. Den backar snarare upp gitarrerna istället för att ta över. Skivans utan tvekaste starkaste låt är Parasite Swarm. Denna fanns tillgänglig på deras Myspacesida långt innan skivan kom ut, då i en annan version. Några mindre ändringar i arrangemangen har gjorts och trots att jag föredrar den äldre versionen, så är det fortfarande en grymt bra låt. Även titelspåret och Gods Assasin hör till skivans höjdpunkter med dess mer thrash metal influerande riffande.

Albumet är mixad och mastrad i Enhanced Audio Productions i Umeå, där de lyckats få till en riktigt schysst produktion, inget att anmärka där. Dock kan jag känna att låtarna stundtals påminner för mycket om varandra, mer variation hade inte skadat. Förra given ”Devilution” hade mer klockrena spår och ett mer omväxlande låtmaterial. ”Nuclear Messiah” är trots detta ett riktigt bra album.