Devin Townsend Project
"Ghost"

Antal röster: 29

Läst: 1130ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-01

Devin Townsend Project - Ghost
Mångsysslaren Devin Townsend har åtskilliga strängar på sin lyra. Enligt Devin själv är det just hans diagnos bipolär sjukdom som gör det möjligt för honom att skapa musik som är såpass diversifierad. Han inledde sin professionella karriär som sångare i STEVE VAIs band och bildade snart där efter STRAPPING YOUNG LAD samt sitt soloprojekt. Han har även agerat producent åt eminenta akter såsom SOILWORK, PARADISE LOST och LAMB OF GOD. Jag kan ärligt säga att det fanns inga som helst förväntningar på detta album från min sida. Min erfarenhet av Devin Townsend tidigare bedrifter är något bristfälliga, STRAPPING YOUNG LAD har jag givetvis koll på men hans soloutflykter behöver studeras närmare. Jag vet att han rör sig i ett brett spektrum när det kommer till sitt musicerande, hans influenser är många och täcker i stort sett alla genrer.

”Ghost” har ett riktigt läckert skivomslag som känns väldigt passande allteftersom musiken bearbetas igenom. Detta album trots dess totala avsaknad av metalinfluenser, inte ens distade gitarrer så långt ögat kan nå, är inget som skall avnjutas som bakgrundsmusik. Stäng av telefonen och allt annat som kan störa koncentrationen, för ”Ghost” gör sig bäst i en uppmärksamhet som enhetligt fokuserar kring dess musikaliska landskap. Inledande Fly sätter sinnestämmingen som följs likt en röd tråd albumet igenom. Influenserna ligger i progressiv rock men kryddas av element från new age. Efterföljande Heart Baby fortsätter den känslofyllda ton som gör ”Ghost ” till vad det är, en musikalisk resa som ger uppmaning till reflektion och avkoppling. Detta blir väldigt påtagligt på Feather, albumets längsta och mest övertygande spår. Alstrets två inledande låtar känns på något sätt som en uppbyggnad till detta elva minuters epos. Där akustiskt klingande gitarrer, flöjter, keyboardmattor varvas med vackra sångmelodier, framförd inte bara av Devin Townsend själv utan även hans kvinnliga kollega Katrina Natale, som besitter en förtrollande stämma. Hon medverkar på flertalet av låtarna kommer till sin fulla rätt i Blackberry, där hennes fagra röstresurser som hela tiden har något sårbart i sig lyfter denna relativt linjära rocklåt.

Skivans största behållning finns att finna i första hälften av de dryga sjuttio minuters musik som bjuds på. Därefter får man intrycket av att new age influenserna får ett för stort övertag, de instrumentala delarna blir alldeles för långa, låtstrukturerna suddas ut och det blir bara en tjock vägg av synthar. Trots detta så är ”Ghost” en positiv överraskning, och kan varmt rekommenderas till den som har ett öra till sjuttiotalets progressiva tongångar likt GENESIS och CAMEL, men även fans av OPETHs mer lugnare stunder.