"Inside the Black Balloon"

Releasećr: 2011

Användarbetyg: 1.9/10
Antal röster: 51

Läst: 1627ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-01

LIBRAH - Inside the Black Balloon
LIBRAH Àr en trio frÄn Stockholm som bildades 2006 och som med "Inside The Black Balloon" gör sin skivdebut. Bandet frontas av Martin Boman, sÄngare och gitarrist, som för en del av oss - i vart fall Ànnu sÄ lÀnge - Àr mer kÀnd som "BollnÀsMartin", programledare pÄ Radio Bandit. Med sig har han Jonas Sundgren pÄ bas och Henrik Johansson pÄ trummor. Tillsammans skapar de pÄ albumet en egen stil med influenser frÄn sÄ skilda omrÄden som österlÀndsk musik, traditioner frÄn 70-talshÄrdrock som LED ZEPPELIN, det modernare soundet frÄn band som A PERFECT CIRCLE och, för gemene hÄrdrockare kanske mindre kÀnda, husgudarna (Ätminstone Bomans sÄdana) THE TEA PARTY. Jag tÀnker ocksÄ lite DEFTONES och lite KHOMA nÀr jag hör plattan.

Bandet Àr inte rÀdda att ta stora kliv, över grÀnser och mellan genrer, och i debuten samsas österlÀndska tongÄngar med mer bekanta musikaliska mönster. Skivans tolv spÄr och 50 minuter bjuder en fin kompott av mjuka melodier interfolierade med en del tyngre rockelement. "Inside the Black Balloon" inleder orientaliskt klingande i förstaspÄret, tillika singeln, Welcome Denial, men slÀpper snart in mer hemtama ljudbilder. Melodisnickrandet firar Äterkommande triumfer, en samarbetspartner dÀr har varit Anders Fridén frÄn IN FLAMES som Àr medproducent pÄ Ätminstone en av skivans lÄtar, Until The End. En av favoritlÄtarna Àr Home, ett lite tyngre och groovigare stycke, och andra favoriter Àr de tvÄ sista spÄren, den instrumentala Reentry som i sig snarast bildar ett intro till den avslutande skönt softa Thinner.

Över hela albumet ligger en tillbakalutad stĂ€mning. Det hela Ă€r inte pĂ„trĂ€ngande, utan snarare inbjudande, och lĂ„ter du dig bjudas in finns det mycket att upptĂ€cka i det mötet. Martin Bomans röst har en klarhet och kĂ€nslighet, ibland grĂ€nsande till nakenhet. SĂ„ Ă€r ocksĂ„ musiken öppen och avvĂ€pnande, inbjudande och smeksamt lugn. De österlĂ€ndska tonerna ackompanjeras av en stĂ€mning av sinnlig österlĂ€ndsk eftertĂ€nksamhet och jag hade gĂ€rna sett att det orientaliska fĂ„tt breda ut sig ytterligare. Skivan Ă€r en fin helhet som kommer att kunna hĂ„lla sin lyssnare sĂ€llskap lĂ€nge utan att tappa lyster, och det blir kul att följa detta gĂ€ng framĂ„t i tiden, nĂ€r redan förstlingsverket gör ett sĂ„ moget och snyggt avtryck.

Albumet finns att köpa i digitalt format och Àven ett litet antal fysiska skivor kommer enligt uppgift att pressas och finnas till försÀljning vid LIBRAHs spelningar. Rekommenderas!

/BiblioteKarin