Autumn
" Cold Comfort"

Antal röster: 29

Läst: 869ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-01

Innerligt vackert höstmys
Dålig musik säger en ingenting. Bra musik kan passa perfekt till vissa humör, känslor och tillfällen, och med sitt sound och sitt budskap verkligen förstärka en atmosfär. Genuint lysande musik kan mer än så; den kan försätta dig i precis den stämning musiken självt kräver, oavsett vilket humör du var på innan du tryckte på play. Holländska AUTUMNs (tidigare STONEHENGE) femte studiofullängdare "Cold Comfort" lyckas vid ett par tillfällen snudda vid den sistnämnda nivån, men håller sig som regel på den mittersta.

Vad är det då för humör och atmosfär som utgör idealet för en stunds spisande av den Groningen-baserade kombons tonkonst? Tja, vi snackar finstämt ledsam, aningen gotisk musik i gränslandet mellan symfonisk metal, progressiv dito och pop. Bitvis bär det (som väntat) drag av LEAVES’ EYES och WITHIN TEMPTATION, men ibland låter det mer som CHARON, och vid några tillfällen låter det till och med som om PLACEBO hade gått och värvat en kvinnlig sångerska. Marjan Welman är namnet på den skönsjungande vokalissan, vars sångstil för all del är relativt typisk för genren – något som ändå är ganska lätt att ha överseende med då hennes röst är behagligt len, lugnande och fylld av värme.

Bäst kommer Welmans röst till sin rätt i påtagligt stämningsfulla Alloy, som är ett av de spår på skivan som åtminstone petar med foten på dörren till den där tredje nivån jag nämnde. Diskreta vibbar av country-ballad passar perfekt in i soundet, och ger en (i positiv bemärkelse) närmast sövande effekt. Andra starka nummer är vackra Truth Be Told (Exhale) med sitt oväntat funkiga break, samt den bitvis lite tyngre The Venamoured med sina drag av KATATONIA; avslutningen här är ruskigt pampig. Allra vassast är dock förmodligen den PLACEBO-minnande Naeon, som sticker ut en smula i kraft av sin säregna prägel och lite högre tempo. Om vi säger så här: det är inte varje dag en låt ger mig spontan lust att ge mig ut på en intensiv löprunda, men det här spåret mäktar faktiskt med uppgiften...

Hade några spår ytterligare nått upp till nivån hos de vassaste vapnen i AUTUMNs arsenal, hade jag övervägt att höja betyget ett snäpp till, från den sjua det nu landar på. Som det nu är utgör "Cold Comfort" som helhet ingen given vinnare vid varje tänkbart tillfälle, utan "bara" en utmärkt musikalisk kompanjon att umgås med under höstens mörka, ruggiga och regntyngda timmar.