Battle Beast
"Steel"

Användarbetyg: 1.5/10

Läst: 1409ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-01

BATTLE BEAST – “Steel”
Gruppens namn, namnet på skivan, bilden på skivomslaget. Dessa luktar tillsammans mer ost än hela staden Roquefort. När man börjar lyssna på musiken spelar detta emellertid ingen roll. Visst står de textmässiga klichéerna som spön i backen under hela lyssningen, men jag sväljer dem med hull och hår. Finska BATTLE BEAST lyckas verkligen charma mig, trots att bandet initialt kanske inte har de allra bästa förutsättningarna för att tas på allvar.

Skivans två första spår, Enter the Metal World och Armageddon Clan, överraskar mig verkligen med sin kvalitet och sitt driv och jag rycks fullständigt med. BATTLE BEAST spelar klassisk åttiotals-metal i ACCEPTs anda, med halsbrytande solon och sång i de högre oktaverna. Starka melodier är ett ledord och bandets kvinnliga sångare har rösten för att matcha låtarna. Hon heter Nitte Valo och passar verkligen perfekt för uppgiften. De båda gitarristerna är tekniskt drivna och levererar det ena solot bättre än det andra. Små influenser kan spåras från både IRON MAIDEN och NIGHTWISH, men det roligaste är nog att det hela framförs med både stor glädje och stor musikalitet. Korta små instick från bas och gitarrer här och där får mig att le lyckligt i soffan. Bandet utnyttjar dynamiken i musiken till sin fördel och musikaliskt känns det hela väldigt moget för att vara en debutskiva. Produktionen är bra och det låter tillräckligt hårt för att jag ska vara nöjd. Bitvis kan jag dock tycka att keyboarden får lite för stort utrymme i ljudbilden och jag hade vid dessa tillfällen inte sagt nej till lite extra fläsk. Bästa låtarna är de tidigare nämnda inledningsstyckena, den mäktiga Iron Hand samt Show Me How to Die, där Nitte verkligen får visa vad hon går för.

Sammantaget är ”Steel” en alldeles lysande debut och jag är oerhört nyfiken på att höra vad BATTLE BEAST kan prestera i framtiden

/Mats Manhammar