Jane´s Addiction
"The Great Escape Artist"

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 37

Läst: 1041ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-01

JANE’S ADDICTION - "The Great Escape Artist"
JANE’S ADDICTION återvänder till rampljuset utvilade och i riktigt god form med den nya skivan ”Great Escape Artist”. Bandet härstammar från mitten av 80-talet, och med en historia bestående av längre perioder av inaktivitet, avbrutna omstarter, organisatorisk omstrukturering och en karuselldörr av basister som har förankrat bandets livslängd på ett eller annat sätt, så har de äntligen strålat samman igen och släppt sin fjärde fullängdare, ”The Great Escape Artist”.

JANE’S ADDICTION är ett märklig band som med sin uppnosiga attityd och experimentlusta verkligen satte avtryck med sina första två plattor, ”Nothing’s Shocking” (1988) och ”Ritual De Lo Habitual” (1990), och när skäggfjunen förvandlats till riktig vara och polisongerna vuxit ut gjorde bandet comeback med skivan ”Strays” (2003). Sedan blev det tyst igen, bandet splittrades och medlemmarna satsade på sina egna karriärer i diverse band.

Nu 2011 är det tre originalmedlemmar som återstår; sångaren Perry Farrell, gitarristen Dave Navarro och trummisen Stephen Perkins, plus den nyförvärvade basisten Dave Sitek som närmast kommer ifrån bandet TV ON THE RADIO.

Produktionen på ”Great Escape Artist” är riktigt narkotiskt svulstig med massor av rymd, oanständig rock med modern glans, uppbackad av en rytmiskt ådra som tillåter sig att svänga till. Skivan är inspirerande och fylld med klatschiga låtar, drivande gitarrmotiv och snygga muterande effekter där fokus verkar ha varit att få ett intressant album med fett och fylligt sound, vilket jag tycker att de verkligen har lyckats med.

Perry Farrels intensiva röst är intakt och håller ett mycket bra anslag, och gör en strålande insats här. Navarros gitarrspel är inspirerat. Och kompet matar sina slag med kraft och finess.

Skivan öppnar riktigt starkt med låten Underground, feta Navarro-riff som rullar genom hela första spåret, när Perry sjunger ”We’re all hustlers” nynnar man nästan med. Hitten på skivan är utan tvekan Irresistible Force som tar en direkt. Annars far skivan lite åt olika håll som med bland annat lite melodramatiska svängar i Twisted Tales eller Splash A Little Water On It. Words Right Out of My Mouth är kraftpaketet på plattan och dundrar på riktigt tungt efter de inledande fraserna i det psykologiska besöket om hur träden sväljer orden. Den snygga låten Broken Man som tar lyssnaren i handen och frågar om lov, den är riktigt elegant. Visst halkar det över till det lite väl poppiga slaget emellanåt, då man kan känna av dofter från bland annat U2, MUSE och kanske till och med RADIOHEAD, fast med en tuffare attityd.

Slutkontentan av detta är att JANE’S ADDICTIONs senaste alster egentligen är ganska bra och särskilt om man betänker att detta är ett verk av ett gäng medelålders före detta missbrukare, som beslutat att slå sig samman och vara lite kreativa, så har de skapat en platta av riktigt hög klass.

Bästa spår: Underground

/Janne Sandstén