Morian
"Sentinels of the sun"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 2.8/10
Antal rster: 31

Lst: 1471ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-06-14

Det finska rock/metal bandet Morian bildades 2002 av gitarristen och sångskrivaren Sami Niittykoski. Efter några spelningar och demos som inte blev släppta gav de ut demon ”Firewalkers” med totalt fyra låtar. Efter utgivningen lade de upp låtarna på deras hemsida så att fansen kunde ladda ner dem gratis. Detta var en bra idé då det resulterade i tusentals besökare från världen över och massor med nerladdningar. Titellåten ”Firewalkers” var en av de mest önskade låtarna på den kanadensiska radiostationen Radio306.com under tre månader.

Hösten 2006 började inspelningen av denna debutskiva ”Sentinels of the Sun” med samma producent som varit inblandad i The 69 Eyes, H.I.M, Apocalyptica och Sentenced. Jag är förtjust i melodiös rock och jag gillar alla dessa fyra band, men någonting gör att jag inte faller för Morian. Funderade på om det var de klyschiga texterna som ställde till det, men när jag tänker efter har ju 69 Eyes rätt klyschiga texter de med och det är ju ett av mina favoritband. Nej förmodligen är det att skivan låter alltför mycket Nu-metal för min smak. De som gillar den typen av musik kommer säkert gilla denna, men jag är nog för gammal. Morian är dock duktiga musiker och låtar som ”Flak Jacket” och ”Rats in the Walls” bevisar detta.

Tyvärr är inget unikt med detta band och det känns som att vi har hört det här många gånger tidigare. Kanske behöver de några år på sig att växa? Debut skivan med 69 Eyes var ju inte heller något underverk.

/Liza