They didn't set me free
Searched For the power of Karma
Traveled to the Temple of Dawn
Was told 'bout the great Mahayana
It didn't talk to me

I'm a Child Of Rock'n'Roll"

Ibland är det inte svårare att sammanfatta en skiva än så. Borlänges ASTRAL DOORS levererar nämligen precis som vanligt en stabil insats med heavy metal som inspirerats av de klassiska akterna. RAINBOW och DIO går igen, och det är ju precis så man vill ha sitt ASTRAL DOORS. Snyggt gitarrspel av herrar Nordlund/Haglund, stabilt fundament via bas och trummor från Lagerström respektive Lindstedt och sen de snygga detaljerna av Robergs keyboard och Johanssons sånginsats ovanpå det. Detta, bandets sjätte album, är inget undantag från denna formell, tack och lov, och skivan har dessutom begåvats med ett knippe bra låtar.

I The Day After Yesterday får vi höra frontmannen Nils Patrik Johansson - som är en av de bättre sångarna i landet när han är på det humöret, men ibland har en tendens att överfrasera så att det blir väldigt mycket "arrgh" i uttalet - bjuda på en av de snyggare och mer känsliga insatserna i karriären, i Suicide Rime bjuder hela gänget på vacker smittande allsångsrefräng. Avslutande titelspåret Jerusalem, episka Pearl Harbour och The Battle Of Jacob's Ford är fler exempel på det goda hantverket, och samtliga dessa spår får lyssnaren att svänga på huvudet och följa med i både texterna och musiken.

Allra bäst är det ändå när det nästan blir låtstöld. Child Of Rock'N'Roll är en sån där låt som man nästan har för sig fanns med på DIO's "Sacred Heart", och den sammanfattar hela grejen med ASTRAL DOORS på ett lysande sätt - både genom den citerade texten och den träffsäkra musiken som ackompanjerar den. Det är helt enkelt i grund och botten rock'n'roll som driver och ger frihet till bandet, och det lyser igenom!

Bästa spår: Child Of Rock'N'Roll