Lock Up
"Necropolis Transparent"

Antal röster: 29

Läst: 1352ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-11-13

Lock Up - Necropolis Transparent
Startat som ett sidoprojekt av Shane Embury och Jesse Pintado 1998 med Nick Barker på trummor och metal-mastermind Peter Tägtgren på sång briserade LOCK UP som en illaluktande rensbomb med debuten från -99 ”Pleasure Pave Sewers”. Den skitiga råhet som musiken på den plattan stod för började åtminstone produktionsmässigt styra åt mer välljudande marker redan på uppföljaren från 2002 ”Hate Breeds Suffering” - brutaliteten hade bandet bibehållit intakt. Vid denna tidpunkt hade Tompa Lindberg tagit över de vokala plikterna - och det lät som vanligt bra om den mannens röst. Detta blev också Jesse Pintados sista platta med bandet då han gick bort 2006 och Anton Reisenegger rekryterades till bandet.

”Necropolis Transparent” fortsätter traditionen från de förra plattorna - det är fortfarande med ena foten fast förankrad i renstraditionen och den andra i punkigheten som både DISFEAR och NAPALM DEATH har gjort till ett kännemärke som LOCK UP levererar sin mest välljudande och låtskrivarmässigt mest habila platta. Här finns ett driv och en vrede i varenda låt - i mångt och mycket framkallat av Barkers och Reiseneggers furiösa lir. Till och med i relativt lugna stunder som i titellåten bibehålls intensiteten till max. Riktigt imponerande. I låtar som Anvil Of Flesh och Accelerated Mutation piskas en närmaste total moshpitintensiv riff- och blastbeatfest upp likt ett stormrivet innanhav som drabbas av en hagelskur.

Jag faller såklart som en granskog under Gudrun och inser att jag får fylla på listan över plattor som kan komma ifråga för årsbästalistan med ytterligare en skiva.