"United abominations"

Releasećr: 2007

Användarbetyg: 2.0/10
Antal röster: 35

Läst: 1435ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2007-06-14

Dave trampar vatten
NÀr Dave Mustaine gjorde comeback med sitt Megadeth med 2004 Ärs The System Has Failed efter sin handskada sÄ visade han direkt att han fortfarande var att rÀkna med dÄ jag tycker den plattan var helt lysande. Megadeth har ju under sin karriÀr spÀnt över ett ganska brett (hÄrdrocks)musikalist spektra och pÄ senare Är har de levererat musik som knappast kan kategoriseras som trash. Inte desto mindre har alla "icke-trash" skivor efter 1992 Ärs legendariska album Countdown To Extinction varit vÀldigt bra (med undantag för 1999 Ärs slÀpp Risk) och jag rankar dem lika högt som de tidigare trash-albumen sÄsom So Far, So Good, So What och Rust In Peace för att nÀmna nÄgra.

Dave funderade ett tag pÄ att lÀgga ner bandet och köra solo men till slut bestÀmde han sig i alla fall för att köra pÄ med Megadeth vilket förstÄs Àr vÀldigt glÀdjande. Det har varit mycket snack inför nya slÀppet United Abominations om att den musikaliska inriktningen nu ska styras tillbaka mot Old School och bla det lysande albumet Rust In Peace sÄ det Àr med stor spÀnning jag Äker till skivaffÀren Rocks och inhandlar den nya skivan. Om man ska döma hunden efter hÄret eller i det hÀr fallet skivan efter omslaget sÄ blir jag mörkrÀdd nÀr jag fÄr skivan i min hand för fulare Megadeth-omslag har jag inte sett i mannaminne.

NÄja, det Àr ÀndÄ musiken som rÀknas i slutÀndan sÄ hÀr kommer en redogörelse för innehÄllet pÄ plattan. Att United Abominations skulle vara en ÄtergÄng till det gamla Megadeth som det snackats om kan jag delvis avfÀrda direkt dÄ det endast lite hÀr och dÀr lÄter som förr. Dave har som vanligt lagt ner mycket energi pÄ lÄttexterna som ocksÄ som vanligt Àr starkt samhÀllskritiska och dÄ frÀmst mot sin egna Amerikanska regering. Jag brukar ofta engagera mig i lÄttexterna och uppskattar dÀrför textförfattare av MustaineŽs rang vÀldigt högt. FrÄgan Àr dock om han lagt ner f ö r mycket tid pÄ lÄttexter pÄ plattan dÄ sjÀlva musiken inte riktigt lever upp till förvÀntningarna. Det finns nÄgra riktigt bra spÄr som de Megadeth-modernt doftande Sleepwalker, Washington Is Next, United Abominations och TV-spels lÄten Gears Of War (innehÄllande en lysande refrÀng). Dessa innehÄller som sÄ ofta pÄ senare Megadeth-album mÄnga sköna "light-trashriff". Bra Àr Àven den hÄrt rockande lÄten Blessed Are The Dead som har ett skönt driv.

Play For Blood Àr nÀrmast lite progressiv i sin framtoning och fÄr ett godkÀnt betyg. Never Walk To Alone ... All Call To Arms kan jag inte bestÀmma mig för om jag gillar eller ej dÄ den smiter förbi i cd-spelaren.

Det har Àven gjorts en nyinspelning av den helt makalösa lÄten A Tout Le Monde frÄn 1994 Ärs Youthanasia, denna gÄng som duett med den skönsjungande Christina Scabbia frÄn Lacuna Coil som medvokalissa, nyinspelningen Àr dock alldeles för lik orginalet frÄn för att jag ska höja sÀrskilt mycket pÄ ögonbrynen.

I den avlutande trion lÄtar hör vi den pratsjungande Amerikhastan, den lite Àldre-doftande YouŽre Dead samt Burnt Ice som avlutas med ett klassiskt Mustainesolo. Dessa slipper undan med godkÀnt betyg men inte mer. De avslutade orden blir att jag tycker Dave & Co inte riktigt levererar den kvalitet man Àr van vid utan de stÄr och stampar lite pÄ samma stÀlle för mÄnga gÄnger.

/KissJocke

Namn: Robban | Datum: 2008-02-14 00:57:06

Tycker det Àr starkt att hÄlla en bra klass i denna albumet jÀmnfört med dem gamla. Tungt och man fick lÀtt lÄtarna i skallen. Hört t ex. Sleepwalker och Washington is next live och det gav hÀrliga vibbar frÄn gamlingarna. Megadeth\'s senare album Àr glasklart bÀttre Àn Metallicas senare album.
Namn: Jocke B | Datum: 2008-03-06 14:43:38

Kul att gillar den. Jag hörde pÄ The System Has Failed hÀromdagen och mÄste sÀga att den Àr klart bÀttre Àn United Abominations.