Krisiun
"The Great Execution"

Antal röster: 35

Läst: 1154ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-12-01

Krisiun - The Great Execution
Vi som följt de tre brasilianska bröderna i KRISIUN genom karriären har blivit vana vid att en ny skiva innebär ännu en uppvisning i skitig, svängig och ultrasnabb death metal. Nyanser och dynamik har aldrig varit bandets signum. Likt ett death metals MOTÖRHEAD har de kompromisslöst vandrat på sin inslagna väg.

”The Great Execution” utgör här ett trendbrott. Viljan till förnyelse står högst på önskelistan och lyssnaren bjuds på en mångfacetterad upplevelse där sydamerikanerna omformulerar definitionen av sig själva flera gånger om. Höghastighetsmangel utgör fortfarande en betydande del av KRISIUNs väsen, men får nu sällskap av släpigare partier. Helhetsintrycket blir luftigare. Attackerna vassare.

Nyanser och dynamik har plötsligt blivit bandets signum.

Titelspåret levererar nickar mot ett mindre städat VADER, Rise Of Confront låter som jag alltid trott BLACK SABBATH hade gjort om de spelat death metal och Descending Abomination är briljant avvägd mellan death n’ roll och doomig BOLT THROWER-döds. The Extremist visar i sin tur att bröderna inte övergivit sin historia och levererar fullt ställ på det sättet vi vant oss vid.

Trots att detta på många sätt är ett avbräck mot den tidigare så konsekventa hållningen, råder inga tveksamheter vilka som står bakom. Inga gamla fans kommer deppa om svunna tider. Det alltid närvarande svänget är intakt. Moderna influenser går inte att finna. ”The Great Execution” är KRISIUN ut i fingerspetsarna, och möjligen dess bästa skiva hittills.

Precis så här ska utveckling gå till.

/Jonas Andersson