Coexistence
"Flow"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 30

Läst: 1262ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-12-01

Vacker men slätstruken musikkonst
Ni vet sådan där torgkonst som brukar finnas på varje marknad med lite självaktning? Galet vackert målade landskap, helst kustlandskap eller bergssjöar, där detaljrikedomen och graden av realism är så påtaglig att man ibland får titta två gånger för att säkerställa att det inte är ett fotografi. Trots att hantverket är sanslöst skickligt är det inga konstkritiker som sjunger dessa namnlösa målares namn, och det är heller aldrig någon köpare som kommer att ta fram stora plånboken och lassa fram en fet sedelbunt för att få bli dessa verks ägare.

Lite samma problem lider fransk-svenska COEXISTENCE av, åtminstone när jag utgör bedömande konstkritiker. Deras progressiva, tekniskt välspelade och synnerligen välpolerade hårdrock (influenserna anges föga förvånande till band som DREAM THEATER, PAIN OF SALVATION, PINK FLOYD och EVERGREY) är onekligen väl utförd, med passerar mina trumhinnor utan att lämna nämnvärt avtryck. Visst är svenske sångaren Carl Lindqvist säker och stabil, och hans fyra franska kamrater bakom instrumenten vet även de precis vad de sysslar med, men det är inte alltid ”snyggt” är detsamma som ”bra”.

Stillsamma balladen A Rose To Wither med sitt spröda gitarrplock och känslosamma sång sticker visserligen ut i positiv bemärkelse (det är en låt att bli kär till) och Seize The Day får även den klart godkänt, men i övrigt känns låtmaterialet helt enkelt för slätstruket. Inte ens det avslutande 24-minutersmonstret (!) Akira lyckas riktigt imponera. Att medlemmarna i bandet i sig har stor potential tycker jag absolut man kan höra, men som skiva betraktat når ”Flow” helt enkelt inte upp till önskad nivå - även om det för all del är en jävligt naturtroget återgiven himmel, och den där speglingen i vattenytan är förtrollande vackert målad…