Draconian
"A Rose For The Apocalypse"

Antal röster: 34

Läst: 955ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-12-12

Draconian - A Rose For The Apocalypse
På ett sätt tycker jag att det är aningens tråkigt att DRACONIAN inte utvecklas mer än bandet gör, men å andra sidan så uppskattar jag också, i vissa fall, att veta vad jag får när jag sätter mig ner för att lyssna. Detta är fallet med Säffles DRACONIAN som gång efter annan visar upp en stringens i låtskriveriet som är imponerande.

"A Rose For The Apocalypse" är inget undantag från denna regel - låtmaterialet ligger som vanligt på en bra, och framför allt jämn nivå. Musiken är i vanlig ordning dyster, men inte fullt så bister som på debuten "Where Lovers Mourn". Ljudbilden är härligt maffig och oerhört välljudande - åter en faktor som man har blivit bortskämd med på bandets tidigare släpp - och passar perfekt till den musik som DRACONIAN förmedlar.

Att ha en kvinnlig och en manlig sångare har ju blivit ett ganska uttjatat grepp, men DRACONIAN har hållt på med detta så pass länge att de inte direkt löper risken att bli kallade för sellouts. Dessutom har bandet rent grymma sångare i Anders Jacobsson och Lisa Johansson. Det är en ren njutning att lyssna på denna duo. Bäst tycker jag att det blir då Lisa Johansson sjunger, då hon har en lysande pipa som jag har svårt att få nog av. Jacobsson är också en briljant sångare, och det är framför allt kontrasten mellan vokalisterna som lyfter låtar som öppnaren The Drowning Age och Elysian Night till nivåer de inte hade nått annars.

Rent musikaliskt har jag svårt att hitta något att klaga på - Daniel Arvidsson och Johan Ericson är skickliga gitarrister och kompet bestående av Jerry Torstensson på trummor och Fredrik Johansson på bas är synnerligen njutbara att lyssna på. Hade det inte varit för att utveckligen från förra skivan "Turning Seasons Within" är knappt märkbar hade det blivit ett högre betyg än det nu blir. Trygghetskänslan, den tveeggade, blir denna gång lite till säffleiternas nackdel - även ifall "A Rose For The Apocalypse" verkligen inte är en svag skiva. Betyget är att betrakta som starkt.