Enligt undertecknad är de fem bästa skivor som någonsin producerats följande (kronologisk ordning)

BLACK SABBATH "Sabbath Bloody Sabbath" (1973)

DIO "The Last In Line" (1984)

QUEENSRYCHE "Operation: Mindcrime" (1988)

PARADISE LOST "Draconian Times" (1995)

OPETH "Ghost Reveries" (2005)

Alla dessa är skivor som jag förknippar med en eller annan period i mitt liv, och som jag nött oändliga gånger utan att de tappat kvalitet eller lockelse. Skivor där det känns som om hela mitt väsen kan varenda ton och stavelse. Skivor som jag skulle klara mig mycket långt med om världen plötsligen gick mot sitt slut och jag bara fick välja just fem plattor som klarade apokalypsen.

Att PARADISE LOST då väljer att hylla just "Draconian Times" genom att framföra hela skivan live i London gör förstås att min inställning till skivan är odelat positiv, speciellt som britterna fortfarande är aktiva och i lysande form. Bandet är inte alltid fantastiskt roliga att se på, men ljudet och samspelet är alltid fenomenalt, och kombinationen av Greg Macintosh unika ljud i sitt gitarrspel och Nick Holmes vokala insatser lyfter bandets melankoliska och dystra musik till fantastiska höjder.

Enchantment är min absoluta favoritlåt när det kommer till att öppna en skiva, jag har svårt att tänka mig ett bättre sätt att locka lyssnaren in i sin värld än den sorgliga och ensamma pianoslingan som sedan övergår i själva låten. När man hör den så måste man lyssna vidare, och att följa det med stycken som Hallowed Land, The Last Time, Once Solemn (där Nick Holmes manar till mosh pit, något som känns otroligt märkligt till just PARADISE LOST), underskattade Shadowkings och Yearn For Change är inget annat än magi. Setlistan är i stort sett oslagbar, och när bandet berättar att de spelar in så "please pretend as if you are enjoying yourselves, even if you're not" så känns uppmaningen lite malplacerad.

Kan man misslyckas att njuta av detta?

Knappast.

Som grädde på moset lägger bandet till lite sentida material i slutet av spelningen. De bästa låtarna från senaste släppet "Faith Devides Us, Death Unites Us" avhandlas (titelspåret och Rise Of Denial), och med skivan följer en unik kod som ger dig rätten att ladda ner även One Second, Say Just Words och True Belief, något som givetvis ger extra krydda till anrättningen. Inspelningen finns i fleraa versioner, även filmad - och givetvis gör du bäst i att införskaffa allihop.

Det är nämligen såhär ett mästerverk låter, och betyget är lika självklart som högt.

Namn: dystopia | Datum: 2011-12-12 13:11:39

Draconian Times var det första albumet jag hörde av Paradise Lost. Så jävla magiskt album!