Iron Savior
"The Landing"

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 39

Läst: 1209ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-01-01

Iron Savior - The Landing
När IRON SAVIOR bildades av producenten Piet Sielck (SAVAGE CIRCUS), Kai Hansen (GAMMA RAY, ex-HELLOWEEN) och Thomen Stauch (ex-BLIND GUARDIAN) var bandet, p.g.a. de mycket namnkunniga medlemmarna, något av en supergrupp inom power metal. Efter att Stauch och Hansen lämnat (1998 respektive 2001) valde Piet Sielck att fortsätta med nya medmusikanter. Sångaren, låtskrivaren och gitarristen Piet Sielck är obestridligen det kreativa nav runt vilket IRON SAVIOR numera snurrar.

Hur låter då den nya skivan? IRON SAVIOR av år 2011 är ett moget tyskt power metal-band, som i första hand levererar kvalitet. Efter ett kort intro kickar The Savior igång med ett tungt riff och när Piet Sielck kommer in sjunger han med både känsla och pondus. Sielck är en av anledningarna till att IRON SAVIOR sticker ut från den stora mängd band som har befolkat genren sedan slutet av 90-talet. Hans röst ligger inte i ett lika högt tonläge som många andra power metal-sångare, vilket kan kännas rätt befriande. Den är dessutom lite raspigare och Sielck påminner faktiskt en del om Hansi Kürsch (BLIND GUARDIAN), fast utan dennes inneboende sprödhet i rösten. Nästföljande Starlight är betydligt snabbare och får mig att både le och stampa takten. Precis så här ska det ju låta!

IRON SAVIOR lugnar sedan ner tempot lite med tänkvärda March of Doom innan det är dags för det som förmodligen är skivans höjdpunkt. Heavy Metal Never Dies är kanske inte den mest originella låttiteln i världshistorien, och texten är verkligen inte revolutionerande, men melodierna och sättet som låten framförs på gör att jag sannerligen tror på budskapet. Låtmaterialet på resten av skivan håller hyfsat hög klass, men dessvärre inte lika hög som denna inledande kvartett. Produktionen är dock lysande med kristallklart ljud och precis den hårdhet som krävs i ljudbilden för att göra låtarna rättvisa. Jag ber en stilla bön om att nästa skiva ska hålla hela vägen i mål – då vet man inte var detta kan sluta.

/Mats Manhammar