Nekromantheon
"Rise, Vulcan Spectre"

Användarbetyg: 1.7/10
Antal röster: 50

Läst: 1175ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-01-14

Nekromantheon - Rise, Vulcan Spectre
Indie Recordings är ett skivbolag som alltid brukar borga för hög kvalitet och fram till för lite sedan var deras intresse nästan uteslutande black metal-utgivning, med namn som SATYRICON, ENSLAVED, KEEP OF KALESSIN och GOD SEED bland många andra i sina skaror. Senare tid har bolaget även kontrakterar andra grupper såsom det melodiska metalbandet INSENSE och nyligen även thrash metal-bandet NEKROMANTHEON. Så det är med förväntansfull glädje jag tar mig an lyssningen av de senares "Rise, Vulcan Spectre" - och besviken är det minsta jag blir.

NEKROMANTHEONs historia sträcker sig från 2005 och tidigare har gruppen släppt ett självutgivet album, det utmärkta "Divinity Of Death", medan "Rise, Vulcan Spectre" är första släppet på ett skivbolag.

Hårdrocksåret 2012 startar med en hejdundrandes glad överraskning och NEKROMANTHEON fyller upp alla rimliga förväntningar och lite till. Med influenser från tidiga SLAYER och SEPULTURA och samtidigt med en övertygande egen innerlighet, sopar "Rise, Vulcan Spectre" alla tänkbara tvivel åt sidan. Teknisk briljans parad med genuin känsla firar triumfer i låt efter låt på denna lysande platta. Albumet kickstartar med fullblodsdängan Cast Down The Void och brötar sig vidare genom högoktaniga spår som Blood Wisdom, Coven of the Minotaur och titellåten, den intrikata Rise, Vulcan Spectre. Kanske högst av alla vill jag hylla utgångsspåret Raised By Dogs, tungt och lättflyende i ett och samma andetag.

Den enda lilla detalj jag kan lägga i den negativa vågskålen: aldrig hitintills har en metallåt vunnit på att avslutas med att sakta tona ut... inte heller såsom här i inledningsspåret. Men detta är naturligtvis petitesser, skönhetsfläckar i en annars nästan fullkomlig balans mellan det grovt huggna och det fint utmejslade. All heder åt NEKROMANTHEONs satsning på traditionellt thrash metal-sound. Mycket bättre än såhär går inte att begära.

/BiblioteKarin