Krux
"III - He Who Sleeps Among The Stars"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 37

Läst: 1318ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-02-01

Krux - III - He Who Sleeps Among The Stars
Svenska KRUX är ett av de där hobbyprojekten som kan få "riktiga" band att vilja lägga ner. Likt BLOODBATH rör det sig nämligen om ett knippe musiker som egentligen har annat, "riktigt", för sig i normala fall men som ändå vill samlas med mer eller mindre jämna mellanrum och spela ihop - med ett resultat som håller så bländande hög nivå att det kan få andra band att ifrågasätta sitt eget existensberättigande. Det är nog aldrig meningen, men det kan lik förbaskat bli effekten - likväl som att man nog får leva med epitetet "supergrupp", trots att man nog bara vill ha kul ihop. I KRUX fall är det Peter Stjärnvind (trummor, NIFELHEIM, ex ENTOMBED och en jäkla massa andra svenska akter), Leif Edling (bas, CANDLEMASS), Fredrik Åkesson (sologitarr, OPETH, SPIRITUAL BEGGARS), Mats Levén (sång, ex YNGWIE MALMSTEEN med flera), CARL WESTHOLM (keyboard, JUPITER SOCIETY och all keyboard för CANDLEMASS) och Jörgen Sandström (gitarr, GRAVE, TORTURE DIVISION, THE PROJECT HATE MCMXCIX) som gjort gemensam sak och samlats under samma tak för att leverera sin egna hybrid av doom metal och klassisk heavy metal. Sedan start 2002 har tre skivor levererats, en DVD släppts och livespelningar har avverkats i sporadisk takt. Den musikaliska utvecklingen har startat med mer doom i soundet och rört sig mot att släppa in fler influenser av traditionella heavy metal-inslag, och den senaste skivan "III - He Who Sleeps Among The Stars" är det mest lättillgängliga av de tre släppen.

Inledande titelspåret, refrängen av Small Deadly Curses och avslutande A Place Of Crows är, med KRUX mått mätt, så nära publikfrieri man kan komma och sätter sig som en smäck redan vid första lyssningen. På nätet har undertecknad läst att en del av de långvariga fansen anser att skivan har vägt över för mycket mot heavy metal och lämnat sina doomrötter för långt under ytan, men det håller jag inte med om. Redan första låten Black Room på första skivan (fantasifullt döpt till "I") är ju bluesinfluerad rock'n'roll i doomförpackning, och under hela bandets livstid har man haft dessa inslag (vilket kanske varit tydligast live, tycker jag). Möjligen är produktionen på "III - He Who Sleeps Among The Stars" renare och att den därmed lyfter fram de mindre doomiga elementen tydligare.

För visst finns här de svintunga riffen och stunderna som bara kan ha Leif Edling som avsändare.

The Hades Assembly och The Death Farm låter precis som man vill att KRUX ska låta, även om den sistnämnda inte är en av bandets största stunder. I den förstnämnda får vi dessutom för första gången höra lite growl i KRUX-form, när Jörgen Sandström levererar en avsiktsförklaring från Hadesförsamlingen, ett kul och lite annorlunda grepp. Långa Prince Azaar And The Invisible Pagoda sparkar röv stundtals och bjuder på eftertanke och flum stundtals - precis som det ska vara. Emily Payne (And The Black Maze) ger Mats Levén chansen att briljera och visa sin kapacitet, och överlag är de sju spåren jämntjocka.

Bandet är så pass bra, låtmaterialet så pass starkt och genomförandet laddat med energi och spelglädje att det slutar med en seger för KRUX. En seger av den där sorten som kan få vanliga dödliga band att fundera över varför man håller på....

Bästa Spår: Trots skivans jämnhet sticker A Place Of Crows och The Hades Assembly ut tillsammans med Prince Azaar And The Invisible Pagoda. Tvingas jag välja ett enda spår så landar vi nog ändå på The Hades Assembly, vars riff får tänderna att skallra. Betyget har dessutom mersmak, tycker jag, och detta är en skiva som man gärna nynnar på även efter avslutad lyssning!