Lillian Axe
"XI: The Days Before Tomorrow"

Antal röster: 39

Läst: 1069ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-02-01

Lillian Axe - XI: The Days Before Tomorrow
LILLIAN AXE från New Orleans är allt annat än nya även om de är nya för mig. Bandet bildades i New Orleans 1983 och hann släppa fyra studioalbum innan de gick skilda vägar 1995. 1999 återuppstod bandet och nu släpper man det femte studioalbumet sedan återföreningen, det som fått namnet “XI: The Days Before Tomorrow”. Det är totalt bandets elfte album (därav siffran, gissningsvis) men samtidigt är det den första skivan med bandets nya sångare, Brian Jones.

Som research gjorde jag en snabb genomlyssning av bandets tidigare alster och föll för balladerna. Inte oväntat faller jag också först för Death Comes Tomorrow när jag övergår till “XI: The Days Before Tomorrow”. Sedan växer resten av skivan allt eftersom. Det dyker upp ett gitarrbröl i Soul Disease som jag tycker känns omotiverat och som sabbar den låten för mig, men det drar inte ner helhetsintrycket då det nog är det enda jag kan nämna på minussidan.

Det svänger i hårdhet. Å ena sidan har vi låtar som Take The Bullet och Caged In som är riktigt skön, hård rock med fin tyngd. Å andra sidan finns de lugna låtarna som Death Comes Tomorrow och My Apologies. Även de har en tyngd som tilltalar mig, lugnt och tungt är fint ihop. På något sätt vävs alltihop till en tjock och härlig rockmatta. Jag hade gärna tittat (och lyssnat) närmre på texterna, för jag upplever att det finns ett djup där som jag tyvärr inte haft möjlighet att upptäcka ännu.

Mitt spontana omdöme efter första genomlyssningen verkar stå sig. LILLIAN AXE bjuder på nya albumet på skön, ganska lättlyssnad och väldigt mysig hård rock.

/Kitty Rossander