"The art of partying"

Releaser: 2007
Betyg: 3/10

Anvndarbetyg: 1.2/10
Antal rster: 40

Lst: 1397ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2007-07-01

Då jag skulle göra mitt val av album jag skulle recensera gjorde jag det fatala misstaget att göra min bedömning med hjälp av albumets omslag och att det såg minst sagt coolt ut. Det fanns ingen information att tillgå på bandets hemsida och jag hade aldrig hört talas om bandet. Titeln på albumet är ”The Art of Partying” och för mig var det självklart att musiken skulle vara någon slags ”party-metal”. Med detta menar jag musik som påminner om glammig 80-tals hårdrock.
Sätter igång skivan och inser snabbt att det var en felbedömning. Det går i ett rasande tempo och instinkten säger mig att stänga av det lika fort som det sattes igång. Men bestämmer mig för att stå mitt kast och ge det en chans.

Efter att ha lyssnat igenom hela albumet begriper jag att det första intrycket fortfarande var det jag skulle gå på. Stäng av det! Denna genre är inte riktigt min kopp kaffe och jag kan erkänna att jag inte är särskilt förtjust i det jag fått höra. Det finns en röd tråd som man märker rätt tydligt: tempoväxlingar som heter duga. Man varvar mellan att spela i högt tempo för att övergå i ett lugnare parti för sedan växla upp åter till det höga tempot. För att inte göra detta helt långtråkigt har man gjort en överraskning på någon av låtarna. Överraskningen är att man börjar lugnt för att sedan gå över till högre tempo. Sångaren sjunger som om han blivit stucken och det är allt annat än skönsång. I mina öron låter sången lite tunn i kontrast mot väggen av brutala gitarrer. Det saknas finess och emellanåt går det ej att förstå vad det är han sjunger om. Jag vill dock poängtera att bandet försöker skapa musik med en viss dos humor inbakad, men det är inget som höjer helhetsintrycket nämnvärt.

Hur som helst med facit i hand konstaterar jag utan vidare att det inte finns något positivt i detta album för mig. Men om ditt hjärta slår ett slag snabbare för gammal punksång blandat med aggressiv thrash/hardcore kanske upplevelsen är en annan.

Mitt betyg blir 3 av 10 för det är trots allt ändå ganska välspelat.

/Björn Thornell

Namn: Jovan | Datum: 2008-07-18 13:53:21