Metallica
"Beyond Magnetic"

Antal röster: 45

Läst: 1163ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-02-01

Metallica - Beyond Magnetic
Det är inte utan att man undrar. Kände METALLICA av kritiken från senaste haveriet "LuLu" så pass mycket att man ansåg sig nödgade att släppa material som tar lite fokus från det släppet och återetablerar en del credibility med fansen? Helt långsökt vore det faktiskt inte. "Beyond Magnetic" består nämligen av 4 spår som spelades in under perioden april 2007 till mars 2008 i samband med arbetet att göra skivan "Death Magnetic", och där samtliga spår ansågs för svaga för slutprodukten.

Under slutet av 2011 släpptes EP'n elektroniskt, och i månadsskiftet januari/februari 2012 ges man chansen att äga alstret även på plast när det blir en CD-utgåva. Och det är klart, materialet är helt vanliga METALLICA-låtar, så det är inte fel tänkt av bandet. I alla fall inte om man vill att fansen ska prata om något annat än "LuLu". Vi bjuds på Hate Train, Just A Bullet Away, Hell And Back och Rebel Of Babylon, och på det hela är det över förväntan för undertecknads del. Att låtarna ratats för andra alster på "Death Magnetic" beror nog inte i första hand på att de är svaga (med undantag för Just A Bullet Away som är direkt trist och rätt dålig), utan snarare på att det kanske finns liknande spår på slutplattan som är ganska lika.

Inledande Hate Train svänger rätt skönt, Hell And Back kombinerar klassiskt METALLICA-gitarrplock och riffande, och avslutande Rebel Of Babylon är det starkaste kortet i leken. På det hela taget ganska angenämnt, även om det förstås inte är livsavgörande ögonblick som presenteras. Bandets fans är dock heta och lojala, och jag tror att de flesta kommer att ta detta till sitt hjärta utan större förbehåll.

För oss som - numera - följer bandet på lite mer avstånd är det en trevlig pausunderhållning för stunden, och även om det inte räcker för att förlåta utspelet "LuLu" så är det trevligt att få ta del av material som bandet själva ratat i samband med senaste "riktiga" skivan!