Neurosis
"Given to the rising"

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 36

Läst: 1937ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-07-01

Har du inget tålamod kan du lika gärna sluta läsa här. Neurosis är, för dem som är bekanta med Bay Area-gänget psykedeliska monotoni, inget lättlyssnat band. Sorgligt nog är denna musikstil, som saknar en rättmättig etikett (Neurosismetal kanske?) ingen musik för ljuva solnedgångar utan mer ljudet till en annalkande naturkatastrof. ”Given To The Rising” är inget undantag i den bemärkelsen.

Jag bekantade mig första gången med bandet på deras ”The Eye Of Every Storm” och hade nog problem med att ta till mig deras massiva vägg av oljud. Bandet levererar här på sin femte fullängdare samma obarmhärtiga monotoni och kaos. Det är så där smått störande att lyssna på Neurosis. Som den där envisa myggan som hela tiden surrar i det ödsliga rummet och bryter all ro och lugn. Men för den som har uthållighet nog att ta till sig musiken utfästs en belöning kan jag lova. Det är i viss mån väldigt atmosfärisk musik som avlämnar mördande eftertryck endast i nödfall, fast med ypperlig elegans och precision. Precis när du är på väg att somna till de vackra ljudlandskapen och känner en inre frid, kommer ”Given To The Rising” och vänder upp och ner på din tillvaro. Med blytunga distorsioner penetreras min reptilhjärna och gör mig nästan omöjlig att fungera i ett socialt sammanhang. Jag känner mig handikappad. Det är sällan musik har den typen av inverkan på mig.

/Tomasz Swiesciak