Olika artister - Oriental Metal
"Oriental Metal"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 26

Läst: 1217ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-03-18

Orientaliskt Gott och Blandat
"Oriental Metal" som undergenre är ett inte helt etablerat begrepp. Kanske känner du till amerikanska NILE som genomgående har egyptologiska teman i sina album, och kanske har musik av israeliska ORPHANED LAND nått dina öron, men så särkilt stor är knappast musikens utbredning här i norr. Nu finns chansen att lära känna ett urval av band inom subgenren. Det är just sångaren och frontmannen i nämnda ORPHANED LAND, Kobi Farhi, som gjort urvalet och är ingenjören bakom föreliggande samling av "orientalisk metal". Jag sätter begreppet inom citationstecken för det är i mycket skiftande grad musiken på plattan täcks in av de båda begreppen 'orientalisk' och 'metal'.

Nämnda NILE bidrar med låten Kaffir från bandets senaste giv, "Those Whom the Gods Detest" (2009), med musik som definitivt kan benämnas metal och där vissa vokala inslag utan tvekan känns mycket "orientaliska", det låter emellanåt som traditionell Koranläsning i mina öron... ORPHANED LAND bidrar med Sapari, från senaste alstret "The Never Ending Way of ORWarriOR" (2010), ursprungligen en Jemenitisk folksång som omtolkats av bandet. I den finns mer av de orientaliska inslagen även i musiken och instrumentsättningen, medan t ex AMASEFFERs bidrag, Slaves For Ever, med sång av svenska Mats Levén, har än mindre grad av metal-inslag. Mitt favoritband i genren, MELECHESH, kryddar blandningen med sin Grand Gathas Of Baal Sin från plattan "The Epigenesis" (2010), inte bara en av samlingens höjdpunkter men också en låt från ett av 2010 års kanske främsta metalalbum över huvud taget.

Banden på plattan är från skilda områden i regionen såsom Dubai, Israel, Palestina, Tunisien och Turkiet, men även grupper stationerade i Frankrike och USA är representerade. Sången i de elva spåren framförs på omväxlande arabiska, hebreiska och engelska. Som programförklaring sägs i presentationen av projektet att "Our countries may be in conflicts... but deep in our hearts we’re all united under the same flag — the flag of hope, friendship, brotherhood, the flag of Oriental Metal!"

Såsom ganska naturligt är med en samlingsskiva som denna, skiftar både stil och kvalitet inom de givna ramarna. Medan de flesta banden såsom NILE, ORPHANED LAND, KHALAS (med Haz El Adala Mayel), ALMANA SHCHORA (med Elohim) och framför allt favoriterna MELECHESH håller fanan högt, finns det också en del mindre starka spår som t ex avslutande AHL SINAs Fountains of Muses. Som helhet kan dock plattan fungera väl både som en sammanfattning av nuläget inom subgenren och en god introduktion för den som vill kolla upp vad orientalisk metal kan ha att erbjuda.

/BiblioteKarin