Jeff Loomis
" Plains Of Oblivion"

Antal röster: 39

Läst: 1346ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-04-01

Jeff Loomis - "Plains Of Oblivion"
Ex-NEVERMOREgitarristen Jeff Loomis bjuder upp till gitarrfest så det räcker och blir över. Det är något man bör vara medveten om när det gäller ”Plains Of Oblivion” att här är det banne mig gitarren som står i centrum. Och det med rätta då Loomis är en kille som inte bara de facto kan spela ländskynket av de flesta, han lyckas också förmedla den uppenbara spelglädje han hyser.

”Plains Of Oblivion” är en stundtals helt fantastisk platta. Lyssna bara på de två första låtarna, Mercurial som gästas av Marty Friedman med ett förflutet i MEGADETH och The Ultimatum med Tony MacAlpine och försök att inte släpa hakan i asfalten. Jag lyckades i vilket fall inte.

Tro nu inte att det är enbart gästartisterna som gör skivan - även i fall de är många, förutom de ovan nämnda återfinns Ihsahn, Chris Poland, Attila Vörös och sångerskan Christine Rhoades på skivan - utan det är verkligen låtarna som står i centrum. Och de håller hög klass nästan genomgående. De enda som jag tycker ligger under nivå toppklass är Tragedy And Harmony som trots att det rent instrumentala är bra, släpas ner till avgrunden på grund av en av de lökigaste texterna jag hört på bra länge, och Rapture som mest känns som en utfyllnadslåt.

En av de sakerna som fick mig att se fram vansinnigt mycket mot att få höra skivan var att Dirk Verbeuren lirar trummor på skivan. Och det låter groteskt bra om den karlns lir på ”Plains Of Oblivion”. Här får Dirk visa upp allt det han är bra på utan att för den sakens skull ta över helt och hållet. Det groovblastas, det två-taktas och det spelas för låten i varenda nanosekund på skivan.

”Plains Of Oblivion” är en skiva som jag är övertygad om att man kommer att uppskatta om man gillar den ganska typiska amerikanska traditionen med gitarrister som verkligen visar vad de går för. Och som gör det med en tydlig, modern och otroligt snygg produktion. Har man svårt för dessa saker gör man klokt i att hålla sig långt borta från Jeff Loomis ”Plains Of Oblivion”.