Job For A Cowboy
"Demonocracy"

Antal röster: 29

Läst: 1132ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-04-01

JOB FOR A COWBOY - "Demonocracy"

Arizonabandet med ett av branschens bästa namn är i farten igen, och precis som sig bör är det dödsmetall som levereras av JOB FOR A COWBOY.

Första demon "Doom" var en liten snackis innan bandet gjorde riktig debut i samband med 2007 års "Genesis", den skiva som var min första kontakt med JOB FOR A COWBOY. Teknisk och välspelad döds var receptet då, och parat med en förmåga att skriva bra låtar resulterade det i att "Genesis" loggade en hel del speltid hos undertecknad. Efterföljande "Ruination" från 2009 kändes inte alls lika stark i mina öron, då den inte alls kombinerade låtskrivarförmågan med de övriga färdigheterna.

Besvikelsen var faktiskt så pass stor att jag inte alls satte mig in i 2011 års "Gloom", och det är således mycket intressant att få återknyta banden med JFAC i samband med sprillans nya "Demonocracy".Och det är ett band som växer sig starkare i samband med detta.

"Demoncracy" är nämligen ett starkt stycke skiva, där vi fortfarande får goda insatser av medlemmarna. Jon Rice (trummor) och Brent Riggs (bas) levererar ett smiskande, snabbt och sjutusans svängigt fundament för resten av bandet att sy intrikata gitarrdetaljer över, samtidigt som sångaren Jonny Davy growlar och skriker sig genom kompositioner med låttitlar som The Manipulation Stream och Tarnished Gluttony. Låtmaterialet känns starkt dessutom, och framförallt innehåller skivan två styrkor som får mig att reagera och med glädje återknyta banden: variationen i materialet samt alla detaljer i gitarrspelet. Herrar Bobby Thompson och Al Glassman levererar nämligen en aldrig sinande ström med spännande småriff, krokar, växelspel och solon som träder fram allt eftersom skivan sjunker in.

Det görs dessutom över ett brett spektra av olika låtar, och bandet har här valt att ibland stundtals dra ner på tempot till förmån för tyngd och sväng, och jag gillar slutresultatet. Det ger en mer varierad och totalt sett slagkraftiga skiva.

Bästa spåren på plattan är inte helt lätt att plocka ut eftersom en av JOB FOR A COWBOYS styrkor är jämnheten, men det är svårt att inte nämna inledande Children Of Deciet, tidigare nämnda The Manipulation Stream (som är ett utmärkt exempel på det där med detaljer i gitarrspelet och variation av tempo) och framförallt Imperium Wolves. Det sistnämnda är en mycket stark komposition, och egentligen kan man fråga sig varför betyget stannar på 7 av 10? Svaret är ganska enkelt - deadline ist krieg, och med den mängd detaljer som det gödslas med, i så jämna låtar, så är det inte helt lätt att smälta och absorbera skivan.

Det kräver många lyssningar, och sannolikt även tid.Jag blir personligen inte förvånad om jag i slutet av året tittar tillbaka på just detta betyg och undrar vad jag höll på med...