Naglfar
"Téras"

Läst: 1113ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-04-01

NAGLFAR - Téras
Det är med blandade känslor som jag ger mig på NAGLFARs sjätte studiogiv. Om vi backar klockan fjorton år, då deras andra studioalbum ā€¯Diabolicalā€¯ såg dagens ljus, var NAGLFAR ett band som flitigt ockuperade min stereo med sitt fantasieggande musikaliska landskap. Bandet hade gjort ett bestående intryck på mig genom debuten ā€¯Vittra", en musikalisk formel som de sedan raffinerade och fulländade till uppföljaren. Kort och gott en hybrid av death och black metal när den är som bäst. Intresset höll i sig i och med uppföljaren ā€¯Sheolā€¯. Kort därefter och då i samband med originalmedlemmen och growlaren Jens Rydéns avhopp, svalnade detta intresse successivt. Först nu de senaste månaderna har jag lyssnat ikapp och kan erkänna att jag inte kände någon större förlust över att ha missat albumet ā€¯Pariah". Dock hade förra given ā€¯Harvestā€¯ något mycket intressant över sig, en skapelse som mer än väl lever upp till tidigare bedrifter. Jag kan till och med gå så långt och säga att den bräcker ā€¯Sheolā€¯ både i mångsidighet och intensitet.

Efter denna korta historiska återberättelse är vi alltså framme vid dags datum och det har passerat fem år sedan ā€¯Harvestā€¯. Till ā€¯Térasā€¯ har NAGLFAR lånat Dirk Verbeurens trumfärdigheter, denne herre som vi känner igen från bland annat SOILWORK, SCARVE och ABORTED. När man ändå skall hyra in en musiker till en inspelning kan man ju lika väl ta en av de bästa. Dirk kompletteras av originalmedlemmarna Kristoffer W. Olivius och Andreas Nilsson på growl respektive gitarr samt Marcus E. Norman på gitarr.

Titelspåret inleder denna giv, ett kort och ganska simpelt uppbyggt musikaliskt nummer. Låten har nästan en liten punkaktig lyster över sig, vilket gör den till ett effektfullt intro innan helvetet brakar löst. Pale Horse och efterföljande III: Death Dimension Phantasma är inget annat än en enda käftsmäll av intensitet och ogudaktighet, något som blivit lite av NAGLFARs signum genom åren. Dessa låtar är tråkigt nog det bästa skivan har att erbjuda, mycket tack vare Dirks fenomenala prestationer bakom trumsetet. Resten av ā€¯Térasā€¯ ljuder mer eller mindre förbi att göra några större bestående avtryck. Det är aldrig dåligt på något sätt bara intetsägande.

Jag får intrycket av att tiden mer eller mindre stått stilla i NAGLFAR-lägret de senaste fem åren. Det låter som NAGLFAR, den rätta känslan finns där. Problemet är jag utvecklar inget engangemang till låtarna, de känns på något sätt som slätstrukna imitationer av låtar som de redan givit ut. Dock kan jag inte undgå att fundera över om jag inte hade lite väl högt ställda förväntningar på ā€¯Térasā€¯. Efter att ha lyssnat konstant på ā€¯Harvestā€¯ de senaste månaderna kom ā€¯Terasā€¯ lite i skymundan. Det är mycket möjligt att när upprymdheten kring ā€¯Harvestā€¯ har lagt sig så kommer ā€¯Térasā€¯ storhet infinna sig.