Dragonforce
"The Power Within "

Läst: 1159ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-04-01

DRAGONFORCE - The Power Within
1999 slog gitarristerna Herman Li och Sam Totman till och skapade bandet DRAGONHEART. 2002 upptäcktes att namnet faktiskt var upptaget och istället blev det DRAGONFORCE. 13 år och fyra studioalbum senare är gitarrduon de enda kvarvarande originalmedlemmarna. Mest spännande med ”The Power Within” är givetvis att det är första albumet med nye sångaren; Marc Hudson.

Musiken är sig lik i många avseenden. Det är snabbt och gitarrbaserat. Texterna känns också igen. Jag undrar halvt på skämt innan jag börjar lyssna hur lång tid det kommer att ta innan det dyker upp ett ”wasteland” i någon text. Jag behöver inte vänta länge. Skivans (första? Enda?) ”wasteland” hörs i andra spåret; Fallen World.

Den största skillnaden från tidigare album är definitivt sången. Jag kan erkänna att jag saknar ZP Theart lite grann. Han hade ett annat driv i rösten och kanske lite mer personlighet men Marc är inte fy skam han heller. Han har en mer klassisk röst för genren än vad jag tycker ZP har. Redan i inledningen av albumets första låt, Holdning On, demonstrerar Marc sitt register. Det är en jäkla power metal pipa för att uttrycka mig klart. Så det är annorlunda, men mycket bra.

Det finns en stor skillnad till och det är att detta album bjuder på ett akustiskt spår. Låten Seasons finns med en extra gång, i ett mycket vackert balladformat och jag är glad att den inte bara blev ett extraspår för Japan vilket var originalplanen. Oväntat för DRAGONFORCE men jag gillar det.

Jag tror mitt betyg på denna skiva blir ganska enkelt. Gillar du DRAGONFORCE (vilket jag gör) så kommer du att gilla skivan. Tycker du att de är ett överskattat TV-spelsband så kan du låta den vara olyssnad. Tycker du att ZP var det som var bandets starkaste kort så tycker jag du ska ge Marc en chans innan du bestämmer dig. Vill du ha en stunds gitarronani? Varsågod, det finnas massor.

Bästa spår: löjligt medryckande Cry Thunder, inledande Holding On och akustiska Seasons.

/Kitty Rossander