Arjen Anthony Lucassen
"Lost in the new real "

Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 35

Läst: 1915ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-05-01

Arjen Anthony Lucassen - Lost in the new real
Som vanligt när det handlar om Arjen Lucassen är det fantasieggande musik och hög nivå på de progressiva tongångar som bjuds på. På detta album har Arjen valt att lägga sina skötebarn AYREON och STAR ONE åt sidan för att istället släppa ett soloalbum. Nästan alla instrument och sången framförs av honom själv förutom trummorna som delas av Ed Warby som vi känner igen från GOREFEST, AYREON och STAR ONE samt Rob Snijders. Det görs även lite mindre gästinhopp på sång och diverse instrument. Berättarrösten mellan varje låt framförs av självaste Rutger Hauer. Rutger som mest är känd för sin roll i kultsci-fi rullen Bladerunner, som för övrigt är Arjens favoritfilm.

Efter ett tjugotal genomlyssningar får jag säga att detta känns som Arjens mest genomarbetade album sedan "Universal Migrator"-serien. Musiken rör sig inom den progressiva rocken med inslag av hårdrock. Arjen verkar vara väl medveten om sina begränsningar när det kommer till sången. Men det som han saknar i teknik kompenseras med känsla och ett högst personligt uttryck. Hans ton får mig att dra paralleller till THE BEATLES samt PINK FLOYD band som jag vet har haft stor inverkan på Arjens musikskapande. Lyssna bara på refrängen i spår nummer två, så är det nog ganska uppenbart var Arjen har hämtat merparten av sina influenser. Även denna gång är temat i berättelsen sci-fi, där handligen kretsar kring en person som kallas för Mr L. Han blir nerfrusen någon gång under detta århundrade när det inte finns någon räddning från hans dödliga sjukdom, för att sedan återuppväckas långt i framtiden. Det ligger sedan ett fokus kring hans anpassning till ett samhälle som är helt främmande för honom samt hur han försöker finna en meningsfull position i sin nya tillvaro. Han blir tilldelad en psykolog vid namn Voight Kampff vars röst framförs av Rutger Hauer. Det finns vissa kopplingar till AYREON-berättelsen men annars är detta en helt fristående berättelse.

Låtmaterialet är otroligt starkt både som helhet och på egen hand. Även coverlåtarna fyller en funktion och förutom att Arjen lyckas lägga sin personliga touch på dem känns de nästan som de är skrivna för att just passa in denna kontext. Det finns enstaka riff här och där som jag hade klarat mig utan, men det känns som en petitess i sammanhanget. ”Lost In The New Real” rekommenderas varmt och borde helst genomlyssnas utan avbrott för att lättare låta sig uppslukas av berättelsen och Arjens musikaliska landskap.