"Urd "

Betyg: 10/10

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 38

Läst: 1116ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-05-01

Borknagar - Urd
Ett tag var BORKNAGAR ett av mina favoritband. För drygt tolv år sedan i samband med att ”Quintessence” såg dagens ljus ockuperades mycket av min tid av att just lyssna på detta utmärkande progressiva black metal album. Det som fångade mitt intresse var de starka melodierna, de intressanta låtarrangemangen men framförallt den säregna rensången, inte likt något jag hört tidigare. När jag nu sitter här i soffan tolv år senare för att recensera deras senaste giv ”Urd” känns det nästan som jag hör bandet igen för första gången, då deras förehavanden det senaste decenniet är lite av ett stort tomrum för undertecknad. Intresset bleknade i och med ICS Vortexs, sångare och basist, utträde ur bandet. Hans ersättare Vintersorg är på inga vis en dålig sångare och growlare. Tvärtom är han en ypperlig sångare, men han saknar Vortexs egensinniga sångstil. Men sedan två år tillbaka har alltså ICS Vortex återvänt för att dela sångsysslorna och traktera basgitarren. Med i stort samma lineup som spelade in "Quintessence" känns det onekligen som att det är upplagt för ännu en succé. Och detta mina vänner är sjukt bra.

Progressiv black metal med tydliga influenser från fornnordiska tongångar gör detta till en ren njutbar musikalisk upplevelse. Inledande Epochalypse gör precis vad den skall göra, den ger mersmak. Skivans utan tvekan starkaste spår, lyssna bara på sångmelodierna i början av låten. Hela albumet ger en känsla av total hängivenhet, att bandet har låst in sig i studion utan någon kontakt med omvärlden för att kunna skriva såpass bra låtar som möjligt. Det finns helt enkelt inga mediokra låtar på ”Urd” med ett undantag. Nämligen spår nummer tre, The Beauty Of Dead Cities som har en fruktansvärt enerverande refräng. Jag låter det var osagt vad som gick igenom bandmedlemmarnas huvuden när de kom fram till slutsatsen att den refrängen, den tar vi. Förutom detta så kommer jag bara rikta kritik mot det faktum att ICS Vortex får alldeles för lite utrymme. Större delen av sången sköts av Vintersorg och han gör som vanligt ett exemplarisk jobb, men han har helt enkelt inte de röstresurser som Vortex besitter. Mycket bättre än så här blir det inte, därav årets första fullpoängare.