Lakei
"Konspirasjoner"

Användarbetyg: 1.9/10
Antal röster: 41

Läst: 1535ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-05-01

Lakei - Konspirasjoner
Norska LAKEI har med sin debutplatta "Konspirasjoner" tillverkat det perfekta receptfria botemedlet mot överdriven ysterhet och glädje så här på vårkanten. En hemlagad soppa av sludge, black metal, crustpunk och doom utgör ett svart och ödelagt musikaliskt landskap, allt paketerat i ångest och panik. Den alldeles egna musikaliska identiteten, ursprungslandet samt titlar med namn som Aldri Temmes och Banesår gör att det är lätt att dra parelleller till ett band som KVELERTAK - och i ett spår som Budbringer är det dessutom inte helt fel som musikalisk liknelse heller - men där KVELERTAK har ett bejakande sätt att närma sig sin musik så gör LAKEI nästan tvärtom. Man målar med mörkaste gråskala och fyller med helt svart, med den effekt att de få ljusa glimtar som missats och skymtar igenom får ett större genomslag och lyfts fram tydligt.

Jag gillar det.

Jag gillar sångaren Øyvinds fullständiga hänsynslöshet i sin sång, det torde blöda ur strupen på karl'n i samband med bandets spelningar, och kan egentligen bara beklaga att det ibland är svårt (för att inte säga omöjligt) att höra något av texterna som ett resultat av den hängivenheten. Han är vad man kan kalla en gaphals, i ordets bästa bemärkelse.

Resten av bandet backar upp på ett fint sätt, och tog producenten Fredrik Nordström (Fredman Studios, Göteborg) spontana kommentar om att bandet hade det värsta gitarrljud han någonsin hört som en komplimang, skruvade upp allt till max och spelade in. Den inställningen går igenom hela skivan, och det har resulterat i en mycket jämn och tung historia.

Introt Domsavgivelse samt första spåret Sarkofag är egentligen de svagaste punkterna, sen håller skivan en hög nivå. Mittpartiet med Budbringer, Despot, Aldri Temmes, Ansikter och skivans titelspår Konspirasjoner är starkt. Avslutningen med bandets titelspår Lakei är mest episk, och efter otaliga varv så kan jag konstatera att det nog är Budbringer och framförallt Despot som sticker ut som de högsta topparna. LAKEI har med "Konspirasjoner" levererat en mycket spännande debut som tål att lyssnas på, och det ska bli mycket spännande att se hur bandet utvecklas framöver.