Läst: 1625ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-05-15

Odyssey - Abysmal Despair
Ett lockande omslag.

Bra skivbolag.

Tuffa låttitlar.

Ibland krävs det inte så mycket för att man ska veta att skivan man håller i handen kommer passa det personliga tycket och smaken, redan innan man hört en enda ton.

Debutskivan från ODYSSEY har alla dessa attribut. Med Transubstans Records som avsändare innehåller "Abysmal Despair" låtar som Wolfspit And Witches Breath, This Ship Is Sinking och Darkred, och eftersom omslagets svarta bläckfjäril gör bandets musik fullständig rättvisa så är det inte mycket att fundera på. Detta är stoner med inte så lite ingredienser av sludge, rock och oljud. Skivans reklamtexter vill att man tänker på akter som ELECTRIC WIZARD och EYEHATEGOD, och det är inte en oäven liknelse.

I mina öron står dock ODYSSEY på egna ben, och eftersom man har drag av 70-talsrock (tydligt i exempelvis svängiga Keloma, en av skivans starkaste låtar) så karvar man ut en egen liten klippavsats i hela heavy metal- och rock'n'roll-berget. För att vara en debut gör bandet en mycket stark insats, och fyller skivan med känslor, inlevelse och starka låtar. Det är svårt att inte få refrängen från No Fucking Way på läpparna efter att ha hört den - den sätter sig som klister, och Wicked Witch sammanfattar bandets alla goda delar. Tidigare nämnda Wolfspit And Witches Breath (årets tuffaste låttitel?) och This Ship Is Sinking backar upp sin namnattityd med tillhörande musikalisk kvalitet.

Personligen har jag inte sett ODYSSEY live, men om det håller lika hög nivå som debutalstret så har vi fått en akt som är här för att stanna!