Chine
"Betray your own kind "

Användarbetyg: 2.4/10
Antal röster: 45

Läst: 1208ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-07-01

Chine - Betray your own kind
Chine är en väldigt ny bekantskap, en positiv sådan får tilläggas. Bandet som kommer från Helsingborg har en mängd influenser och växlar snyggt mellan hardcore, thrash och death metal. Det första som slår mig är den ypperliga produktionen. Det märks väldigt tydligt att bandet lagt ner enorm mycket tid på sin andra fullängdare ”Betray Your Own Kind”. Speciellt trummorna låter sjukt bra, väldigt levande och naturliga. Finns knappast något mer enerverande än plastiga, digitala trummor som tyvärr färgar och förstör många av dagens metalproduktioner.

Jag hör stundtals slående likheter med Helsingborgs maskineri SOILWORK, och då främst från de alster de släppte tidigt i karriären. De mer death metal influerade partierna är tongivande samt growlet från Fredrik Andersson som för tankarna till Björn ”Speed” Strids fenomenala pipa. Den största skillnaden är där SOILWORK drar åt mer kommersiella territorier vänder snarare CHINE blickarna i motsatt riktning och blir mer intrikata och svårtillgängliga. Inledande Eight Pieces är en klockren öppningslåt som fångar ens intresse och ger mersmak. Efterföljande Godfucked är en typisk livelåt, röjig men samtidigt besittande av en allsångsrefräng som om något borde få igång en publik. Delusive Skin börjar med ett väldigt MESHUGGAH-liknade riff ackompanjerat av smattrande baskaggar, effektfullt och snyggt.

De första genomlyssningarna gav ett smärre intryck av enformighet i låtmaterialet, men detta ändrades relativt snart. Som så många andra starka album behövdes det helt enkelt lite tid. Vad är det då som gör att detta alster inte blir en fullpoängare? Jag efterfrågar mer dynamik i growlet, dessutom håller inte skivan samma höga klass rakt igenom. Det kan låta hårt men oftast är de det små skillnaderna som har en stor påverkan på helhetsintrycket. Hela ”Betray Your Own Kind” genomsyras av en undergångskänsla. Mörka, suggestiva tongångar med ångesten mer eller mindre konstant närvarande. Merparten av låtmaterialet hade faktiskt passat utmärkt som soundtrack till den populära AMC-serien The Walking Dead. Jag kan inte annat än varmt rekommendera CHINEs andra fullängdare och jag kommer tveklöst följa bandets framtida bedrifter.