"Overture of the wicked (singel)"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 1.2/10
Antal rster: 46

Lst: 1532ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-07-01

Är det Iced Earths tur nu?
Lagom till det första släppet av Something Wicked historien, Framing Armageddon den 11/9 (releasedatumet knappast en slump då den obestridde band-ledaren Jon Schaffer är mycket patriotisk herre) får vi ett smakprov från skivan med låten Ten Thousand Strong samt en nyinspelning av Something Wicked trilogin som består av Prophecy, Birth Of The Wicked samt The Coming Curse. Dessa finner man i sitt original på Something Wicked This Way Comes från 1998.

Ändå sedan den förre sångaren Matt Barlow hoppade av Iced Earth och ersattes av den då just sparkade Judas Priest sångaren Tim “Ripper” Owens har det debatterats hejvilt om vem som är bäst av dem, de flestas åsikt är att det var bättre förr på Barlows tid. Jag är beredd att hålla med, även om Owens är en grym sångare (vilket han bevisade med råge på Sweden Rock Festival) så har han inte den bredd som Matt Barlow bevisligen innehar.

Dock så var väl de låtar Owens spelade in på förra plattan egentligen avsedda för Matt Barlow (en inspelning påbörjades tom med Barlow på sång men skrotades pga. bristande engagemang från denne herre) så det är väl läge att ge den gode Tim en ärlig chans nu inför singelsläppet då Schaffer rimligen har haft Owens röst i åtanke när han skrivit låtarna. Tim Owens bevisade dessutom för oss alla på Sweden Rock att han har en grym pipa och han gjorde de äldre spåren ordentlig rättvisa.

Den nya låten Ten Thousand Strong påminner i mångt och mycket om den förra skivan The Glourious Burdens bästa stunder och man kan inte annat än att kapitulera och säga att det är riktigt bra. Med Ripper på sång blir Iced Earth ett hårdare band och den rösten tillsammans med Schaffers gudomliga riff gör det hela snortajt. De 3 gamla låtarna är i sitt original klassiker som var och en förtjänar en 10:a i betyg, de kommer nu inte riktigt upp i samma klass med Owens på sång men det är bra nära.

Kan man nu bara acceptera att Matt Barlow är borta och att Tim Owens nu är Iced Earth rättmätige sångare kan detta bli en spännande höst. Men man kommer alltid att undra hur det låtit med en av mina absoluta favoritsångare istället ...

/KissJocke

Ls ven:
Iced Earth - Framing Armageddon