Morgoth
"Cursed To Live"

Antal röster: 23

Läst: 1468ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-07-01

Morgoth - Cursed To Live (DVD)
Tyska MORGOTH är en best från den svunna tidsålder i dödsmetallens begynnelse, när mastodonter likt ENTOMBED, DISMEMBER, DEATH och OBITUARY dominerade detta klippiga, svårtillgängliga musikaliska landskap. Det som först och främst slår mig när jag tar del av live-DVD:n "Cursed To Live", utgiven för att fira 20-årsjubileet av bandets största skivframgång "Cursed" (1991), är att bandets musik har överlevt tidens tand förvånansvärt väl. Låtar som Body Count, Unreal Imagination, Sold Baptism och White Gallery utgör fortfarande kompetent dödsmetall, och känns förvånansvärt hårda trots att gränserna rimligen förflyttats när så pass många år passerat. Likaså är bandet fortfarande tight och säkert, och sångaren Marc Grewe har bevarat rösten så pass väl att hans growl utan tvivel gör låtarna rättvisa.

På den rent musikaliska fronten är bandet alltså på det torra. Frågan är då hur intressant DVD:n som produkt är? Huvudbeståndsdelen är bandets konsert från Way Of Darkness-festivalen i tyska Lichenfels i oktober 2011, och här finns väl egentligen inte så mycket att invända; det är en dryg timme av juste dödsriffande. Enda anmärkningen skulle väl vara att publikljudet borde ha fått vara högre i mixen, åtminstone mellan låtarna. Av bilderna att döma är gensvaret från publiken helt okej, men eftersom det inte hörs i motsvarande utsträckning känns det lite platt, särskilt vid konsertens slut. Något för annars förnämlige producenten Dan Swanö att ta till sig, kanske?

De mer allvarliga anmärkningar jag har rör i så fall extramaterialet. Detta utgörs av 2x2 låtar från andra spelningar än huvudkonserten, samt fyra officiella videos. Endast en låt från extramaterialet (videon till Last Laugh) är "ny" så till vida att den inte framförs under huvudkonserten, och de två låtarna från spelningen i Wermelskirchen lider av en uppenbar bootleg-kvalité vilket förtar en del av nöjet. Alla former av dokumentära inslag, anekdoter från bandets trots allt ganska långa historia och levnad, intervjuer eller andra former av "bakom kulisserna"-liknande material saknas helt bland bonusinslagen. Detta gör att DVD:n har en tämligen begränsad livslängd; den blir helt enkelt inte så mycket mer än en liveupptagning från en konsert. Personligen hade jag förväntat mig mer av en produkt som trots allt kan ses som en viktig del av arvet efter MORGOTH.

Bandet och dess musik höll och håller hög klass, och är en icke föraktlig pjäs inom dödsmetallens historia. Denna DVD är dock mest en angelägenhet för de redan frälsta, de som redan kan bandet och gärna samlar på sig allt MORGOTH gör, och inte så givande för de av oss som vill lära känna bandet bättre. Close, but no cigar.