"The Weight of Oceans"

Betyg: 10/10

Användarbetyg: 2.6/10
Antal röster: 66

Läst: 1669ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-08-19

In Mourning - The Weight of Oceans
Jag kan inte för mitt liv begripa hur det här Falun-baserade bandet undgått min radar. IN MOURNING släpper sitt tredje album ”The Weight Of Oceans” och redan efter fåtal genomlyssningar är jag oerhört tagen av dess mäktiga musikaliska landskap. IN MOURNING liksom OPETH har en säregen förmåga att lyckas hålla lyssnaren i ett järngrepp med sina långa progressiva låtar. Den stora skillnaden är där OPETHs experimentslusta tar vid blir IN MOURNING snarare mer rakt på. Vilket gör att de får en egen identitet. Det är vackert och melankoliskt samtidigt som det är intensivt och ondskefullt. Melodier varvas med hårt riffande, akustiska passager avlöser blastbeatspartier. Det är kontrasterna som gör skivan så storartad och att den bara växer och växer.

Inledande Colossus öppnar storslaget med en klockren refräng som gör det svårt att inte sjunga med. I From A Tidal Sleep framkommer alla IN MOURNINGs kvaliteer, snyggt arrangerad och uppbyggd kring typiska motpoler, det vackra och oskuldsfulla möter det diaboliska. Convergence och andra sidan frodas på fulländande melodier, smattrande trummor ackompanjerade av illvilliga gitarrackord. Helt enkelt en välregisserad headbangarlåt.

Att framföra kritik mot ”The Weight of Oceans känns lite som att leta efter en nål i en höstack, helt enkelt en uppgift som är dömd att misslyckas. Jag har svårt att föreställa mig att detta album kan lämna någon oberörd. Om tidigare nämn Stockholmsakt inte tar sitt förnuft till fånga och börjar använda growl igen, kan jag mycket väl se IN MOURNING fylla det tomrum som de lämnar efter sig. IN MOURNING har än så länge släppt årets bästa album. Tiden får helt enkelt visa om de lyckas ta hem detta, då DREAMSHADE förväntas släppa uppföljaren till sitt debutalbum i september.