Black Majesty
"Tomorrowland"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 1.7/10
Antal rster: 21

Lst: 1166ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-07-02

Australien, ett stort land i sig, men har förhållandevis låg musikexport. Självfallet finns det några riktigt stora namn, men ser vi till den australienska power metal-kulturen så skulle den nästan kunna upplevas som obefintlig. Kanske blir det Black Majesty som placerar Australien på power metal-kartan.
Bandet debuterade 2003 med plattan "Sands of Time" och skapade sig redan då en mindre fanskara. Uppföjaren "Silent Company" kom 2005 och det var här jag, som så många andra, fick upp ögonen för bandet. Visserligen tyckte jag att skivan var lite ojämn, men bitvis levererade den förstklassig power metal. Nu är året 2007 och det är dags för bandets 3:e album "Tomorrowland", så nu är dags för grabbarna att verkligen visa vad de går för.

"Tomorrowland" bjuder på traditionell power metal av den något tyngre skolan, vilket faller mig helt i smaken. Black Majesty har vid det här laget utvecklat och präntat in sitt eget sound där grundstenarna är deras karaktäristiska melodislingor, körsånger och dubbelkaggar. Stående ovationer till John Cavaliere som sjunger otroligt bra! Vissa stunder när han tar i låter det slående likt Bruce Dickinson. Ovationer även till gitarristerna Steve Janewski och Hanny Mohamed som bjuder på väl genomtänkt gitarrspel vad gäller såväl solon som melodislingor.
Jag får känslan av att bandet har lagt ner mycket energi på låtskrivandet denna gång, överlag så är det högre klass jämfört med "Silent Company". Vad som saknas är däremot några riktiga toppar. Låtarna har en tendens att flyta in i varandra och inte ens Deep Purple covern "Soldier of Fortune" ger någon 'wow'-känsla, snarare tvärtom.
De spår som jag skulle vilja rekommendera för er som är nyfikna är "Into the Black", "Evil in Your Eyes" samt låten som jag nog håller högst på plattan, "Faces of War", som även bjuder på en del proggresiva inslag i stil med Symphony X.

För den mest invigde kanske detta alster är något utöver det vanliga, men mig som vanlig dödlig hårdrockare känns albumet i slutändan aningen platt. "Tomorrowland" är utan tvekan klart godkänd men för att jag ska kunna ge den något högre betyg så vill jag ha det där lilla extra. Om vi nu får se ett fortsatt hårt arbete från Black Majesty's sida så tror jag garanterat att det är ett band att räkna med i framtiden.