"Dead End Kings"

Betyg: 10/10

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 26

Läst: 1236ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-10-01

Katatonia - Dead End Kings
KATATONIA har en lång historia bakom sig. Bandet bildades 1991 och debuten släpptes redan två år senare. Efter att ha levererat mer death/doom orienterad musik tidigt i karriären, utvecklade de ganska snabbt en stil mer gemensamt med alternativ metal. Min kontakt med KATATONIA har varit väldigt sporadisk genom åren. Men detta ändrades genom deras förra giv ”Night Is The New Day” som gick varm i skivspelaren och gav ett bestående intryck med dess melankoliska och stämningsfulla musikaliska landskap.

”Night Is The New Day” blev väldigt hyllad av både press och fans när den släpptes för drygt tre år sedan. Förväntningarna var således på topp när bandets nionde studioalbum ”Dead End Kings” var annalkande. De första genomlyssningarna ger en känsla av ett starkt genomarbetat låtmaterial som kräver inlyssning och som har potential att lyfta mer allteftersom. De starka melodierna, den högst personliga sången är närvarande, liksom den karaktäristiska vemodigheten, vilket i KATATONIAs fall passar som handen i handsken. KATATONIA har en imponerande förmåga att få låtarna att höra ihop utan att för den sakens skull förlora sin egna identitet. Det finns en röd tråd i låtmaterialet som ger uttryck både i musiken och texterna. Det är mörkt och suggestivt men ack så vackert.

Produktionen är kristallklar, framförandet fulländat. Det finns helt enkelt inget kritik som känns berättigad. Förra given ”Night is the New Day” hade flera klockrena spår vilket även är fallet är här, där favoriterna finnes i The One You Are Looking For Is Not Here samt Undo You. Den stora skillnaden på förra alstret och ”Dead End Kings” är att här är helheten betydligt mer påtaglig. Vilket förstärks av det drömlika tillstånd som infinner sig när man pluggar i hörlurarna, sluter ögonen och trycker på play. Den känns på något sätt som ett givet soundtrack till den ankommande hösten, glöm bara inte att ”Dead End Kings” avnjutes bäst från början till slut, helst utan några som helst distraktioner.