Kongh
"Counting heartbeats"

Användarbetyg: 2.8/10

Läst: 1506ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-08-01

Hur kan något som börjar så tungt mynna ut i en sådan gröt av ihålighet? Med ”Counting Heartbeats” lyckas inte Kongh riktigt med bedriften att ro hem denna tunga och atmosfäriska metal. Det är tydligt att grabbarna lyssnat en gång för mycket på band som Neurosis, Isis och Cult Of Luna. Inte mig emot då jag verkligen gillar denna sludgy genre starkt men med alla nya och liknande aktörer som dyker upp på marknaden gäller det att utmärka sig. Framförallt gäller det att veta vad man vill spela. Något Kongh tydligen själva inte riktigt vet.

Det är fem spår av pretentiös tyngd vi blir erbjudna på denna debut. Visst, det låter onekligen blytungt när öppningsspåret ”Pushed Beyond” kommer igång. Men där stannar även berömmet. Efter detta intro låter det som om bandet spelar i en stor vindtunnel. Allt ljud försvinner och att lyssna på ”Counting Heartbeats” när det blir som hårdast kan närmast liknas vid ett telefonsamtal där man hör den andra personen i änden väldigt långt bort. Kanske är jag för petig då man inte borde kräva mer av en debut men det blir påtagligt störande.

Dessa grabbar är helt nya i branschen så jag väljer istället att berömma dem för deras stora mod och musicerande. Det är det absolut inget fel på. Då grabbarna själva inte visste vad de ville spela när Kongh bildades för tre år sedan lär det snart utkristallisera sig. Ge dem några skivor till och lite mer erfarenhet bara.

/Tomasz Swiesciak