Anvndarbetyg: 0.3/10
Antal rster: 25

Lst: 1950ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-11-28

Anders Tengner - Yngwie J Malmsteen - så som i himmelen, så ock på jorden
"People always told me to slow down. Less is more, they said. I always said, how can that be? How can less be more? That's impossible.... more is more!"

Kanske sammanfattas Anders Tengners inofficiella biografi om tidernas största svenska gitarrhjälte allra bäst i det avslutande citatet, för när man läst denna historia är det excesserna som slår en.

Boken är traditionellt uppbyggd, man får från start följa den unge Yngve Lannerbäck när han utvecklar en spirande besatthet av gitarrens hemligheter, och det står tidigt klart att unge Yngve besitter en målmedvetenhet som går utanpå det mesta. Han gör tidigt klart att han helt enkelt ska bli bäst - och det är på den resan vi får följa honom. Givetvis är en av bokens svaga delar att det faktiskt inte finns en sanktion från eller ett samarbete med huvudpersonen själv, men det spelar mindre roll under de första tre fjärdedelarna eller så. Från förordet av Joe Lynn Turner till sammanfattningen över Yngwies massiva diskografi har författaren Tengner lyckats med konstycket att både samla en stor mängd intressanta personer och att göra deras redogörelser av alla incidenter, tillfällen och insikter väldigt levande. Boken är därför till stor del en riktig sidvändare, och det är lätt att hela tiden vilja veta lite mer, läsa lite mer.

Givetvis finns ett knippe bilder i mitten, det är den traditionella blandningen av officiella promobilder och privata saker, och det roligaste när det gäller dem är nog att följa Yngwies utseende, tycker jag. Från spinkig pojke med framtidsutsikter till en mer utsvälld rockstjärna. Tyvärr går slutet av boken lite på tomgång, och det beror på att Yngwie Malmsteen numera är betydligt mera hårt hållen av sin hustru och tillika manager.

Eftersom han inte medverkar i denna bok (det pratas om att han arbetar med en egen version av memoarer, och om ett sådant projekt någonsin ser dagens ljus återstår att se) så innebär det att det helt enkelt finns mindre material att ta av - och det gäller både galna och dokumenterade händelser, såväl som kontakter med gamla vänner som kan berätta mer om personen Yngwie Malmsteen. Oavsett det kvarstår faktum: Anders Tengner är en skicklig författare och han briljerar på sin gamla hemmaplan när det gäller att bygga ett intressant porträtt av alla olika bitar som han samlat ihop, och personen Yngwie Malmsteen är en av de, för att inte säga den, mest intressanta personerna den svenska musikindustrin haft nöjet/skräcken att producera. Boken är, för den som har det minsta intresse av såväl gitarrer som rockbiografier, helt essentiell.

Bra jobbat!