Noctem
"Oblivion"

Läst: 935ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-11-18

Noctem - Oblivion
Spanska NOCTEM spelar musik som enligt dem själva är en mix av döds-, black och thrash metal, en stil som ofta kallas blackened death. Störst inom det gebitet är antagligen BEHEMOTH, och vid första lyssningen av NOCTEMs andra platta "Oblivion" (visserligen släppt förra året, men en ny bekantskap för undertecknad och den första skivan från en av Werocks samarbetspartners på skivbolagsfronten, Art Gates Records) är det helt uppenbart att just BEHEMOTH framstår som en form av mall. Och sämre förebilder kan man ju ha, helt klart.

Med tiden blir det där mindre framträdande, och andra karaktärsdrag av skivan framträder tydligare. Mest markant är att bandet besitter ett duktigt driv i låtarna, och att man har förmågan att leverera framförallt gitarrslingorna och riffen med en bra timing. Det är lätt att musiken får fäste, och att man svänger med. Tyvärr kan det ibland kännas ganska artificiellt, speciellt sången känns hårt producerad, och trots att bandet påtalar att man är ett ivrigt liveband kan jag finna mig vid att fundera hur det här låter på riktigt?

Med det sagt, låtar som Arrival Of The False Gods, Abinegation And Brutality, Invictus och Unredemption skäms verkligen inte för sig och bjuder såväl bra tryck som svängiga och smittande riff, och på det hela taget är det trevligt att tänka sig att ett så pass mörkt alster kommer från ett - i mina fördomar - så soligt Spanien.

Den sista detaljen blir ändå tveksam. Sista låten, titellåten, är generellt bra, men efter ca 4,5 minut så bestämmer sig bandet att sluta spela och köra "keyboard-mystiskt-ljud" i fem minuter innan man slutför låten. Det är inte mystiskt, stämningsfullt eller unikt. Det är dödligt trist och helt vansinnigt, och sätter tyvärr lite fadd smak på avslutningen av en i övrigt snärtig platta!