Civilization One
"Revolution rising"

Betyg: 4/10

Antal röster: 26

Läst: 1138ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-08-01

Att CIVILIZATION ONE är ett internationellt band råder det inga tvivel om. Bandet består av medlemmar från Frankrike, Italien, Brasilien och Sri Lanka. Sångaren Chitral Somapala, FIREWIND och AVALON, är hjärnan bakom detta band och har tillsammans med gitarristen Aldo Lanobile, SECRET SPHERE, skrivit låtmaterialet till sitt debutalbum ”Revolution Rising".

Deras musik ska enligt dem själva tillhöra genren progressiv metal, men själv tycker jag mer att det drar åt power metal. Musiken har dock symfoniska och progressiva inslag lite här och var vilket gör att det ändå inte riktigt känns som power metal. Skivan inleds med ”Celestial sunrise” som besitter ett oriententaliskt sound. Detta hade man för min del gärna kunnat skippa. Man övergår sedan till låten ”Life of Agony” som levererar mer fart och fläkt. Resterande låtar förefaller inte mycket annorlunda. Same shit, different day.

Min uppfattning om plattan ändras lite fram och tillbaka, innan jag inser att musiken inte får mig att slå volter, inte ens en liten kullerbytta. Detta till följd av att jag tröttnade på varje refrängs allsångskänsla. De är skickliga musiker men det man har skapat är som sagt inget banbrytande och inget som får en att vilja höra mer. Skulle då ett antal fler genomlyssningar få mig att ändra åsikt? Nej, jag tror knappast det.

Summan av kardemumman blir 4/10. Möjligtvis kan bandet växa med åren och komma med någonting bättre men till dess kommer inte CIVILIZATION ONE rulla många varv i min stereo.

/Björn Thornell