Nomentory
"Where Death Is Most Alive"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 28

Läst: 1122ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-12-01

Nomentory - Where Death Is Most Alive
Jag älskar de gånger jag råkar snubbla över ett band och det visar sig att de är riktigt bra. Så var det med NOMENTORY. Bandet är svenskt, har funnits sedan tidigt 2011 och klassar sig som metalcore/ post-hardcore. Jonatan Storm sjunger och Jerry Sandström gör allt annat. Jerry skriver och spelar in musiken i Stockholm. Jonatan sjunger och skriver vissa texter uppe i Boden. De två har aldrig träffats. Internet är fantastiskt. Resultatet då?

Ja, inte är det core i alla fall. Jag är ledsen men inte i mina vildaste fantasier kan jag kalla detta core. Det är alldeles för melodiöst och för lite mangel. Kanske en släng av dödsmetal, den riktigt melodiska sorten? Klarsången på titelspåret för mina tankar till SCAR SYMMETRY, End The Misery känns inspirerad av IN FLAMES Trigger, och titeln delas med en låt av DARK TRANQUILLITY. Jag vet inte varifrån core-idén kommer men jag håller inte med. Jag tycker allt att NOMENTORY doftar lite Göteborg och det är något jag tycker väldigt mycket om!

Så, nu har jag skällt färdigt. Titelspåret är det första jag vill nämna. Det är en av låtarna jag hade hört innan fullängdaren och alltid gillat. Ganska catchig med en mycket trevlig genomgående gitarrslinga och bra balans i hela låten. En mycket lyckad låt som lätt hade kunnat tillhöra ett mer etablerat band. Det är låtar som denna som gör att jag har hopp för musik, det finns så mycket bra där ute som inte riktigt kommit fram än. End The Misery är riktigt bra också och Imaginary Me (Random Hero) inleds med en sådan bas att jag känner den i kroppen fast det inte är live. Imponerande! Det finns helt klart guldkorn på skivan.

Regnet och kyrkklockorna som inleder Paper Wings Can’t Make You Fly känns dock lite för teatraliskt och emo för min smak och jag tycker tyvärr att övergången från det introt till growlen inte känns helt hundra. Det är som att det saknas en sammankopplande bit däremellan. Sedan är det tyvärr många låtar som inte lämnar något större intryck. Jag har lyssnat igenom skivan ett antal gånger nu och vissa låtar sätter sig inte alls.

Mitt slutomdöme blir nog att NOMENTORYs “Where Death Is Most Alive” är en ojämn men lovande skiva från ett nytt band som absolut inte spelar core. Sorry killar, där kommer vi aldrig att kunna enas.

/Kitty Rossander