Propagandhi
"Failed States"

Antal röster: 35

Läst: 834ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2012-12-01

Propagandhi - Failed States
Det är svårt att tro att PROPAGANDHI varit verksamma sedan 1986. Att döma av energinivåerna på senaste släppet "Failed States", kunde den kanadensiska punkrock-akten nämligen lika gärna varit tjugo år yngre än vad som är fallet. Kanske beror deras ungdomliga vigör på att deras brinnande patos knappast har fått slut på bränslekällor? Kända som de är för sitt omutliga engagemang emot företeelser som rasism, homofobi, fascism och organiserad religion, kan man ana att bandet tyvärr lär ha gott om inspiration även för framtida låtskrivande. Jag skriver "tyvärr" eftersom världen naturligtvis vore en bättre plats utan sådana inspirationskällor, men för oss som musikkonsumenter finns det få skäl att klaga.

"Failed States" är nämligen en intelligent skiva där nyanserna är många och livslängden hög. Rakt på sak-röj varvas med komplexa arrangemang, och snygga melodier avlöses av frustande (ibland närmast thrash-liknande) riff. Det är snyggt oftare än det är ilsket, men givet det vanligt förekommande tvåtaktsdrivet känns det aldrig mjäkigt. PROPAGANDHI tänker inte låta oss gömma oss bakom bekvämlighet eller likgiltighet, utan placerar genom fästande låtar sitt budskap mitt i vår synlinje utan avsikt att flytta på det. De spår som biter sig fast allra bäst (åtminstone i mitt sinne) är Devil's Creek, Cognitive Suicide, Lotus Gait, Duplicate Keys Icaro och örfilen The Days You Hate Yourself.

Något uppenbart gemensamt drag för dessa låtar går knappast att peka ut, mer än att man kanske kan säga att det som regel hörs varför PROPAGANDHI ligger på BAD RELIGION-etiketten Epitaph. Det är för övrigt en likhet värd att kommentera ytterligare. Precis som i fallet med BAD RELIGION kan en första, snabb genomlyssning kanske få en att tro att det handlar om förhållandevis enkel, melodiös punk. Kopplar man in hjärnan på allvar och lyssnar en gång till, märker man dock att det förutom ett stort, humanistiskt hjärta även finns ett ymnigt förråd av musikalisk intelligens där bland tvåtakten och mollmelodierna. Tillräckligt mycket så för att "Failed States" lär återfinnas på den årsbästalista som väntar runt hörnet, vilket kanske räcker som slutord...?