Beyond All Recognition
"Drop = Dead"

Releaseår: 2012
Betyg: 7/10

Officiell hemsida»
Skivbolag»
Användarbetyg: 1.4/10
Antal röster: 52




Läst: 1084ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-01-14

Beyond All Recognition - Drop = Dead
När KORN släppte "The Path Of Totality" fick vissa fans en bitter smak av sur uppstötning i munnen, och en googling på termerna "dubstep" och "metal" är ett säkert sätt att hitta minst ett par goda exempel på näthat. Det verkar vara något hos kombinationen av dessa två som får många metalheads att utveckla spontana allergier, något svenska debutanterna BEYOND ALL RECOGNITION dock skiter högaktningsfullt i. "Vi myntar gärna dubstep metal som genre" har man konstaterat i intervjuer, och för den som tar del av förstlingsverket "Drop = Dead"står det ganska snart klart att bandet menar vad man säger. Guttural growl och stackatomeckiga riff blandas med monumentala bass-drops, raskt tickande hi-hats och elektroniska effekter, och känslan av något slags futuristisk, malande dödsmaskin är tämligen konstant närvarande.

För det mesta föredrar jag nog min metal med mer organisk touch, men trots det får jag lov att släppa eventuell puritanism och pretentioner och erkänna att jag gillar det svenskarna bjuder på. Visst, jag håller kanske 2011 års "Burn This World" från närbesläktade THE BROWNING som snäppet vassare, men det finns flertalet riktigt sköna nummer även på "Drop = Dead". Den med hitsliskig refräng försedda Brace Yourself sitter som en smäck, och spår som inledande Character, röjiga What We’ll Die To Defend, orientaliskt klingande Smoke And Mirrors och tunga Legends erbjuder även de gott om möjligheter till taktfast nickande.

Eftersom skivan rör sig från att initialt domineras av metalcore-influenserna till att under sin andra halva uppvisa mer av elektroniska effekter, är det logiskt att verket avslutas med det rena synthspåret End Of Recognition följt av en remix på Smoke And Mirrors. Tyvärr får jag dock säga att båda dessa nummer (trots att gitarrsolot låter coolare i remixen än i originalspåret) faller ganska platt, vilket är synd eftersom det drar ner helhetsintrycket något när man skall summera vad man just har hört. Tur då för BEYOND ALL RECOGNITION att omdömet fram till dess var så pass gott att det tål denna naggning i kanten. På det hela taget är det kanske ingen handlös förälskelse jag upplever när jag gör "Drop = Dead" bekantskap, men likafullt är det är en stark och hyggligt nyskapande platta. Utan tvekan ett av 2012 års mest intressanta debutsläpp!

/Fredrik Sandberg





Startsida recensioner »



(Kommentarer som anses stötande, innehåller personangrepp, reklam eller på annat sätt inte följer våra riktlinjer kommer att plockas bort.)


Annonser: