Bloody Hammers
"Bloody Hammers"

Antal röster: 27

Läst: 953ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-01-14

Bloody Hammers - S/T
Ockult rock har fått ett riktigt uppsving. Akter som GHOST och THE DEVIL'S BLOOD har firat stora triumfer genom att linda in mörka och antikristna budskap i popsånger och därmed skapa en bedrägligt lockande måltid, och det är därmed inte helt konstigt att antalet akter som försöker göra sig ett namn i denna fåra äro legio. Alla är dock inte unika eller bra, och när jag lyssnat ett knippe varv på den självbetitlade debuten från BLOODY HAMMERS så hamnar jag snabbt i ett konstaterande att detta faller relativt platt. Det kan bero på att: A) jag inte fattar grejen alls (det, mina vänner har hänt otaliga gånger förut och kan också betyda att det ändras över tid), eller B) att detta helt enkelt är för lamt.

Jag har konsulterat med ett flertal vänner vars musiksmak jag litar på, och det verkar tyvärr som om vi talar om anledning B.

BLOODY HAMMERS består egentligen av en enda man, Anders Manga, och kanske hittar vi här en av anledningarna till att det aldrig riktigt lyfter.

Det är småtrevligt och trallvänligt mest hela tiden (bäst är inledande Witch Of Endor, men även spår som The Witching Hour och Black Magic är goda representanter för vad skivan bjuder på), men som helhet fäster det inte. Det blir ganska slätstruket, och jag måste säga att sången är en aning svag under stora delar av prestationen.

Kanske hade det kunnat lyfta mer om dynamiken som finns i samspelet med andra gruppmedlemmar kommit till ytan, men det får vi förstås inte veta. Som det är nu stannar "Bloody Hammers" vid en skiva som innehåller glimtvis trevliga låtar, men som inte kommer att konkurrera framgångsrikt om speltiden när undertecknad är sugen på svängig rock med ockulta förtecken. Allt är inte svarta ljus och onda ritualer som glimmar, uppenbarligen.