Bottlecap
"Bottlecap"

Användarbetyg: 1.0/10
Antal röster: 48

Läst: 1810ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2013-01-14

Bottlecap - S/T
Inte alla kollisioner är av ondo. BOTTLECAP lyckas nämligen på ett tämligen intressant sätt kombinera ett par inte nödvändigtvis lättgifta stilar, då deras grundstomme av 70-talsinfluerad rock ’n’ roll byggs på med punkig skränighet, vissa Seattle-vibbar samt en liten dos allmän galenskap. Anrättningen fungerar överlag väldigt väl, även om det finns en och annan lite svagare punkt i konstruktionen. Låtmaterialet är en aning ojämnt, den grunge-influerade gnälligheten som förekommer här och var funkar inte alltid till 100%, och i balladen Carry Me All The Way håller sången faktiskt inte riktigt.

Därmed var de negativa vitsorden avklarade. På pluskontot finns sköna låtar som inledande Set Me On Fire och toksvängiga Side Story, det snygga intro-riffet i Shake My Hand och den ruskigt läckra sångeffekten i refrängen på avslutande Up (From This Dying Sea). Tack vare gåshudsvarningen där kniper nog sistnämnda nummer titeln som skivans vassaste spår – funkalicious!

Den där allmänna galenskapen, då? Tja, även om pausfågeln Hang On, Mr. Porridge som musikstycke betraktat är tämligen meningslöst bör väl titeln rimligen få en stilpoäng, och att Soma inleds med en dryga minuten lång monolog (på svenska) om vilka kvalitéer som kännetecknar en bra soffa håller ju Douglas Adams-klass! Låten erbjuder för övrigt även en kisspaus, vilket jag inte ens ger mig på att förklara; lyssna själva istället...

Sammantaget är BOTTELCAPs självbetitlade alster något för ojämnt (dock inte för spretigt; de olika stilarna gifter sig som sagt rätt fint) för ett toppbetyg, men det finns en handfull låtar som garanterat lär få mer speltid – gärna då ackompanjerade av en rivig fulwhisky och/eller en billig pilsner. Det hade liksom känts rätt, på något vis.